همشهری آنلاین: دور سوم مذاکرات سه جانبه میان «دکتر محمد جواد ظریف»، «جان کری» و «کاترین اشتون» وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار شد.

دور سوم مذاکرات سه جانبه ظریف، کری و اشتون برگزار شد

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به ژنو، شب گذشته نیز دکتر ظریف مذاکرات سه جانبه طولانی، فشرده و سختی با کری و اشتون داشت که تا پاسی از شب ادامه یافت.

ظریف پیش از شرکت در این نشست درباره مذاکرات ایران با گروه 1+5 گفت: به رغم اینکه پیشرفت در مذاکرات وجود داشته است اما هنوز فاصله هایی نیز وجود دارد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا ببینیم (مذاکرات ) به کجا می رسد.

سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای نیز مذاکرات ایران و 1+5 را «سخت و نفس گیر» توصیف و اعلام کرد: مواضع تهران و 1+5 هنوز با یکدیگر فاصله دارد.

وی پیش از آغاز دور سوم مذاکرات ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظرها میان طرفین افزود: در حال حاضر نمی توانم درباره این موارد صحبت کنم زیرا در حال مذاکره بر سر این موارد هستیم.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: بر روی برخی موارد اتفاق نظر بیشتر و بر روی برخی دیگر کمتر است.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان ادامه یافتن مذاکرات گفت: مذاکرات امشب پایان خواهد یافت و در صورتی که مباحثی باقی بماند، به دور بعدی گفت و گوها موکول می شود و هنوز نمی توان گفت که مذاکرات بعدی در چه زمانی برگزار خواهد شد. قرار شد امروز مذاکرات ادامه یابد اما بیشتر منوط به مشورت ها میان کشورهای 1+5 بود.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: هیات ایران امروز (شنبه) با وزیر خارجه فرانسه به طور جداگانه و وزیران خارجه انگلیس و آلمان با حضور اشتون، دیدار کرد.

عراقچی اضافه کرد: گفت و گوها و رایزنی ها جدی بود و درباره مفاد و محتوای متن نهایی مذاکره شد اما هنوز مسائلی وجود دارد که باقی مانده است و باید درباره آنها صحبت شود.

عضو تیم مذاکره کننده کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر حضور «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مذاکرات برای رفع اختلافات، گفت: بعد از مذاکرات سه جانبه میان وزیران خارجه آمریکا و ایران و نماینده 1+5 در مذاکرات، آقای دکتر ظریف با آقای لاوروف دیدار می کند ولی در نهایت این ایران و گروه 1+5 هستند که باید تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رییس جمهوری آمریکا درباره آمادگی برای لغو برخی تحریم ها تنها گفت: فعلا نظری در این زمینه ندارم.

نشست سه جانبه ایران و آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر خلاف دیروز که در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد، امروز در هتل اینترکنتیننتال تشکیل شده است. این مذاکرات شب گذشته نیز در دو دور و به مدت حدود 4 ساعت برگزار شد.

صبح امروز، وزیر امور خارجه کشورمان ابتدا نشستی سه جانبه با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و کاترین اشتون داشت و سپس در نشستی چهارجانبه با «ویلیام هیگ» و «گیدو وستروله» وزرای امور خارجه انگلیس و آلمان به همراه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت.

ویلیام هیگ» در برابر هتل اینترکنتیننتال، محل اقامت هیات های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات پیشرفت هایی بدست آمده است و ما باید بدون نگرانی از آینده برای رسیدن به توافقی که مدت هاست جهان منتظر آن است، تلاش کنیم.

با این حال وزیر امور خارجه فرانسه در موضعی متفاوت به رادیو فرانسه گفته است که پاریس از پیش نویس متن پیشنهادی با ایران «راضی» نیست.

آلمان و انگلیس حمایت خود را از روند کلی گفت و گوها اعلام کردند

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی درباره ملاقات چهارجانبه دکتر ظریف با خانم اشتون، ویلیام هیگ و گیدو وستروله وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، انگلیس و آلمان گفت: رایزنی در خصوص موضوعات جاری در گفت وگو ها مهمترین محور بحث ها بود و آلمان و انگلیس حمایت خود را از روند کی گفت و گوها اعلام کردند.

صبح امروز پس از دیداری سه جانبه میان وزیران امور خارجه ایران، فرانسه و خانم اشتون به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیداری چهارجانبه بین وزیران امور خارجه کشورمان، آلمان و انگلیس به همراه خانم اشتون برگزار شد.

مذاکرات فشرده، حساس و جدی ایران و گروه 1+5 از روز پنجشنبه 16 آبان در مقر اروپایی سازمان ملل متحد آغاز شده است و دو طرف در حال مذاکره بر سر متنی مشترک در چارچوب طرح پیشنهادی جدید جمهوری اسلامی ایران هستند که در مذاکرات مهرماه به طرف مقابل ارائه شد.

جان کری که سفر خود را به خاورمیانه و آفریقا برای حضور در این دور از مذاکرات ناتمام گذاشته است، گفت و گوهای سه جانبه شب گذشته را «سخت» توصیف کرد.

کد خبر 238191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز