سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: تعداد افرادی که در روزهای اخیر با علائم تنگی نفس به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کرده‌اند به ۵۸۰۰ نفر رسیده است.

به اعتقاد مسئولان این آمار به‌دلیل استمرار وضعیت آلودگی هوا افزایش خواهد یافت.علیرضا نجفی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با همشهری گفت: وجود آلاینده‌های هوا در باران روزهای اخیر محرز است.این بار ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به‌دست هم داده‌اند تا باران که عموما آلودگی‌ها را کم می‌کند به‌صورت اسیدی پایین بیاید. نوزیدن باد یا همان عدم‌تحرک هوا در زمان بارندگی باعث شد که آلاینده‌ها سلامت مردم خوزستان به‌خصوص اهواز، آبادان، خرمشهر و هندیجان را به خطر بیندازد.

نجفی با اشاره به اینکه آلودگی هوا فقط یک عامل ندارد گفت: معمولا مجموعه‌ای از عوامل مانند آتش‌زدن زباله‌ها، لاستیک‌ها، مزارع و آلاینده‌های صنعتی ناشی از چاه‌های نفت موجب تشدید آلودگی هوا در اهواز می‌شود اما این بار با نوزیدن باد این آلاینده‌ها با باران به‌صورت نیترات به سر و ‌روی شهروندان باریده و آنها را گرفتار کرده است. وی افزود: اگر چه این آلودگی‌ها روند کاهنده‌ای دارد ولی به‌دلیل حساسیت‌های موجود و استمرار آلودگی کماکان هشدارها برجای خود برقرار است. بنابراین کسانی که مشکلات زمینه‌ای، کم‌خونی، آسم، آلرژی و برونشیت مزمن دارند یا باردار، کودک و سالمند هستند حتی‌الامکان در این هوا در فضاهای آزاد تردد نکنند و از ماسک استفاده کنند.

دکتر محمدحسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز به ایسنا گفت: آماری که اعلام شد، تنها تعداد کسانی است که به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده‌اند. وی ادامه داد: با حساب احتمال بیمارانی که در خانه خوددرمانی کرده و به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند و بیمارانی که به مطب‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه کرده‌اند و همچنین با احتساب تعداد بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه کرده ولی تشکیل پرونده نداده‌اند، حدود 20تا 30درصد باید به آمار اعلام شده بیماران این پدیده اضافه کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه روند مراجعه بیماران با این علائم همچنان ادامه دارد، گفت: بیش از 90درصد از این بیماران در محدوده اهواز و بقیه در شهرهای دیگر ازجمله آبادان، خرمشهر و هندیجان هستند.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره باران‌های اسیدی که چند روز پیش در اهواز بارید، گفت: هنوز علت قطعی این امر مشخص نیست. البته برخی آن را به جریانی که حدود 50سال پیش در لندن اتفاق افتاد، مرتبط می‌دانند و تصور می‌کنند گازهایی وجود داشته که همراه با آب باران به باران اسیدی تبدیل شده است.

به گزارش خانه ملت و به نقل از سودانی نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس، آلودگی‌های اهواز در وهله نخست به واسطه تجمع توده هوای آلوده در محدوده ابرهای باران زا و در وهله دوم وجود ریزگردها در دانه‌های باران است. همچنین فعالیت‌های گازی و نفتی منطقه و متصاعد شدن گازهای آلوده از دودکش‌های کارخانه‌های خوزستان به‌ویژه شهر اهواز و سوزاندن پسماند نیشکر نیز از دیگر عوامل بروز پدیده نوظهور آلودگی هوا در 2 روز گذشته استان خوزستان است. وجود این عوامل آسیب‌زا در خوزستان تازگی ندارد؛ مردم مدت‌هاست که با این معضل می‌سازند.

با این گرانی دارو و تحت پوشش‌نبودن بسیاری از داروهای بیماران آسم بیماران آسیب‌دیده در خوزستان مصرف داروهایشان چندبرابر هم شده است. به گفته مدیر نظارت بر دارو و مواد‌مخدر دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بر اثر شیوع تنگی نفس پس از بارندگی‌ها، مصرف داروی اهوازی‌ها در 2 روز گذشته به بین 5 تا 10برابر رسید. به گزارش فارس، حسین برزگر گفت: داروی لازم و کافی در اختیار داروخانه‌های شهرستان اهواز قرار گرفته است.

کد خبر 237765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز