گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: تنها راه کاهش هزینه‌های درمانی مردم معتبر کردن دفترچه‌های بیمه درمانی است.

در جلسه‌ای که برای تودیع و معارفه مدیران عامل سازمان بیمه سلامت با حضور گروهی از دست‌اندرکاران درمان و بیمه ‌ تشکیل شد، وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد که تلاش برای اعتباربخشی به دفترچه‌های بیمه تنها راه نجات مردم از چنگال هزینه‌های سرسام‌آور درمان است. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: در فرصتی که درپی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش آمده باید یک بیمه یکسان با عمق مناسب برای همه مردم ایجاد کرد و اگر این کار انجام نشود به‌زودی با مشکلات غیرقابل حل و پیچیده‌ای در این بخش روبه‌رو خواهیم شد.

او معتقد است ‌ درصورتی که تمامی بیمه‌های پایه درمانی به‌صورت یکسان به ارائه خدمات به بیمه‌شدگان اقدام نکنند ضرر و زیانی که متوجه مردم می‌شود روزبه‌روز افزایش خواهد یافت و شاهد افزایش بار بیماری‌ها‌ ‌خواهیم بود. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز که از شرکت‌کنندگان در ا‌ین جلسه بود، ‌با اشاره به اینکه هیچ استثنایی در ادغام سازمان‌های بیمه‌‌ای وجود ندارد، گفت:

همه صندوق‌های بیمه پایه می‌بایست براساس قانون در سازمان بیمه سلامت ایران ادغام شوند و از راهبردها و سیاست‌های یکسانی که این سازمان تعیین می‌کند پیروی کنند. این باور که برای این ادغام استثنا‌هایی قائل می‌شوند اشتباه است، بعضی‌ها این برداشت را دارند که سازمان تأمین اجتماعی از ادغام در سازمان بیمه سلامت مستثنی شده است درحالی‌که بخش بیمه‌‌ای این سازمان نیز همانند سایر سازمان‌های بیمه‌ای باید در سازمان بیمه سلامت ادغام شود. او با انتقاد از تبعیض‌هایی که در بخش درمان بر مردم تحمیل می‌شود توضیح داد:

استثنا‌ها و تبعیض‌ها باعث شده که دفترچه‌های درمانی که به‌دست مردم می‌دهیم بی‌ارزش شود. بیمه‌ها باید به سمتی بروند که نه‌تنها در بخش دولتی اعتبار قابل توجهی کسب کنند بلکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی هم به دفترچه‌های درمانی بیمه پایه خدمات ارائه بدهند. شهریاری گفت: ما به این دلیل از دکتر هاشمی برای تصدی پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت کردیم چون برداشتمان این بود که ایشان می‌توانند مشکلات بیمه‌ای را برطرف کنند، ‌در واقع 262رایی که ایشان کسب کردند به این دلیل بود که هم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و هم در صحن علنی به نمایندگان مجلس قول دادند که قانون برنامه پنجم را اجرا کنند.

اولتیماتوم مجلس به دولت

نمایندگان مجلس حداکثر 3‌ماه به سازمان بیمه سلامت فرصت می‌دهند تا ادغام سازمان‌های بیمه‌گر را انجام بدهد.عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این جمله گفت: اینکه سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر تا‌کنون از ادغام در سازمان بیمه سلامت سرباز زده‌اند بسیار بد و ناپسند است. در واقع خودداری این سازمان‌‌ها به نوعی بی‌اعتنایی به قوانین کشور است. ما امیدواریم که مدیریت جدید سازمان بیمه سلامت بتواند این مشکلات را با پشتیبانی دولت و مجلس حل کند. انتظار ما این است که در 3‌ماه آینده ادغام‌ها انجام شود در غیراین صورت من نخستین پرسش را از وزرای مربوطه در مجلس مطرح خواهم کرد.

بی‌عدالتی در سلامت

مردم زیربار هزینه‌های کمر‌شکن درمان خم شده‌اند. نخستین مشکل ما در بحث سلامت بی‌عدالتی در درمان است و برای حل این مشکل راهی جز بیمه درمان و سلامت وجود ندارد. انوشیروان محسنی بندپی، مدیرعامل جدید سازمان بیمه سلامت، با بیان این نکات گفت: مردم زیر بار هزینه‌های فلاکت بار درمان هستند و حل این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی و برداشتن موانعی است که در این راه وجود دارد. جلسه تودیع محمدباقر هداوند، مدیرعامل پیشین سازمان بیمه سلامت و معارفه انوشیروان بندپی مدیرعامل جدید این سازمان ظهر دیروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی، روسای کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و گروهی از نمایندگان مجلس و دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان و بیمه در محل سازمان بیمه سلامت برگزار شد.

کد خبر 237646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز