مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

توسعه فضای سبز به‌عنوان رویکردی جدید در تهران از چند سال قبل جدی گرفته شده است.

ایجاد زمین سبز درآسمان آبی

 این نگاه موجب شده تا با استفاده از فضاهای موجود در شهر، سرانه فضای سبز پایتخت به ازای هر نفر به بیش از 15مترمربع در حال حاضر برسد. البته این پایان راه نیست و برنامه‌های زیادی برای توسعه فضاهای سبز درنظر گرفته شده است. یکی از فضاهای موجود در شهرها که می‌توان از آنها برای به‌کارگیری در راستای توسعه فضای سبز استفاده کرد، پشت‌بام خانه‌هاست. توسعه فضای سبز عمودی نیز ازجمله برنامه‌هایی است که تهیه شده تا با استفاده از آن بتوان حتی خانه‌های شخصی را نیز سبز کرد. البته این طرح تا‌کنون در تهران و در برخی ساختمان‌های عمومی و دولتی اجرا شده است.

توسعه فضاهای سبز عمودی در کشورهای دیگر دنیا نیز با دقت و البته ابتکاری خاص دنبال می‌شود. شرکت حمل‌ونقل پنسیلوانیای جنوب‌شرقی (سپتا) در تازه‌ترین اقدام خود با کاشت گیاه روی پشت بام قدیمی‌ترین انبار واگن‌های برقی علاوه بر باقی نگاه داشتن فضاهای قدیمی، بهترین بهره‌برداری را از چنین فضایی در جهت افزایش سرانه فضای سبز کرده است.

این بام با کاشت بیش از 12نوع گیاه مختلف در طول فصول سال از بهار تا پاییز شاهد گل‌های زیبا و رنگارنگی خواهد بود که علاوه بر زیبایی و سر سبزی فضای شهر، نقشی مؤثر در جهت کاهش زواید آب توفان‌های منطقه خواهد داشت. کاشت گل و گیاه این بام با مساحت تقریبی 4000 فوت مربع(حدود 372 متر مربع) توسط شرکت Creek Hill Sun Mix انجام شده است. این شرکت در ساخت انواع مدل بام‌های زنده از مواد بازیافتی استفاده کرده و پیش از کاشت گیاهان روی بام، آنها را در داخل ظرفی کاشته و سپس به محل مورد نظر منتقل می‌کند. به همین دلیل سیستم بام‌های زنده در مقایسه با بام‌های سبزی که کاشت گیاه در محل با وقت و هزینه زیادی انجام می‌شود به حداقل نگهداری نیاز دارند.

بام سبز یکی از رویکردهای نوین معماری و شهر‌سازی‌ و برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار است که از آن می‌توان در جهت افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط‌زیست و توسعه پایدار شهری بهره برد. استفاده کاربردی از بـام‌ها می‌تواند به‌عنوان امکان بهره‌برداری بهینه از زمین‌های شهری قلمداد شود.این نوع بام‌ها در دهه1960 در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورهای اروپا گسترش یافتند. براساس برآوردهای موجود، امروزه حدود 10درصد از کل بام‌های آلمان، بام سبز هستند. آمریکا نیز بام‌های سبز قابل توجهی دارد اما تعداد آنها به اندازه اروپا نیست.آنچه در بالا خواندید به مزایای متعدد استفاده از فضاهای سبز عمودی اشاره کرده بود اما با ایجاد بام‌های سبز می‌توان بهره‌برداری‌های دیگری نیز داشت. از آن جمله می‌توان به تأمین فضایی سازگار و مطبوع برای کاربران ساختمان، امکان پرورش میوه‌جات، سبزیجات و گل‌ها، کاهش اثرات گرمایش و تغییرات آب و هوایی شهری، افزایش محدوده زندگی (بام‌های سبز می‌توانند به‌عنوان فضای تفریح و استراحت مورد استفاده قرارگیرند)، کاهش سیلاب، تصفیه هوا و کاهش کربن دی‌اکسید هوا، کاهش و تعدیل شدت صداهایی که وارد ساختمان می‌شوند، افزایش زیستگاه جانداران در مناطق مسکونی، بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا، بالا بردن طول عمر غشای بام (2 یا 3 بار بیشتر از مقدار طبیعی) با محافظت از آن در برابر اشعات فرابنفش مضر و صدمات آب و هوایی و افزایش ارزش ملک اشاره کرد.

کد خبر 237589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز