چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت امورخارجه ژاپن با اعتراض به دولت روسیه به دلیل کشته شدن یکی از ماهیگیران ژاپنی توسط گارد ساحلی آن کشور خواستار آزادی سریع کشتی ماهیگیری توقیف شده و خدمه آن شد.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری رویتر، وزارت امور خارجه‌ ژاپن همچنین خواستار ارائه جزئیات بیشتر حادثه  از طرف روسی شد و اعلام کرد اگر این ماهیگیر با شلیک گشتی روسیه کشته شده دولت روسیه باید از خانواده‌ این ماهیگیر عذرخواهی کرده و به آنها غرامت پرداخت کند.

در بیانیه وزارت امورخارجه‌ ژاپن هم‌چنین آزادی فوری قایق ژاپنی و سه خدمه‌ آن خواسته شده است. این سه نفر در شمالی‌ترین نقطه‌ جزیره‌ی هوکایدو دستگیر شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ژاپن نیز اعلام کرد که تارو آسو، وزیر امور خارجه‌ ژاپن بعدازظهر چهارشنبه با فراخوانی کاردار روسیه مراتب اعتراض کشورش به این حادثه را رسما اعلام  کرده است .

خبرگزاری کیودو به نقل از میخائیل گالوزین، یک دیپلمات سفارت روسیه در توکیو اعلام کرد که گشتی مرزی روسیه بعد از این که قایق ماهیگیری قانون منع ورود به آب‌های روسیه را نقض کرد و به فرمان‌های ایست توجه نکرد، به طرف این قایق شلیک کرده است.

 از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از کشته شدن یک ماهیگیر ژاپنی که در جریان تعقیب کشتی‌شان در آبهای ساحلی روسیه رخ داد، ابراز تاسف کرد.

در این بیانیه رسمی که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه قرار گرفته، تاکید شده است: کشتی ماهیگیری مذکور بدون نشانه‌های شناسایی و چراغ‌های ویژه در آبهای ساحلی روسیه حرکت می‌کرد.

کشتی ماهیگیری ژاپنی صبح چهارشنبه با چهار خدمه در آبهای ساحلی روسیه بین جزایر"تانفیلف" و "آنوچین" مورد تعقیب قرار گرفت و در جریان تیراندازی مرزبانان روس یک خدمه آن کشته و کشتی توقیف و به جزیره "کوناشیر" روسیه منتقل شد.

بر اساس این بیانیه، خدمه کشتی مذکور بدون داشتن مجوز در محدوده دریایی روسیه ماهیگیری کرده و پیش از توقیف، مقادیری از صید خود را به دریا پرتاب کرده و اقدام به فرار نمودند.

ژاپن و روسیه بر سر جزایری که قلمرو شمالی ژاپن و کوریل جنوبی در روسیه خوانده‌ می‌شود، مناقشه‌ دیرینی دارند.

خصومت میان روسیه و ژاپن 60 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، مانع از امضای معاهده‌ صلح میان این دو کشور شده است.

چهار جزیره که در 15 کیلومتری جزیره‌ هوکایدو قرار دارند، در پایان جنگ در سال 1945 توسط اتحاد جماهیر شوروی تصرف شد و حدود 17 هزار نفر از ساکنین این جزایر از این منطقه گریختند.

روسیه اعلام کرده بود که حاضر است دو جزیره را به ژاپن برگرداند، اما ژاپن خواستار تسلیم هر چهار جزیره است.

کد خبر 2375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز