کتاب «مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزارPLS » از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

pls

این کتاب نوشته دکتر علی داوری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و آرش رضازاده است که در 240 صفحه و در قالب 4 فصل تدوین شده است.

مروری بر مبانی مدل‌سازی معادلات ساختاری، مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئیPLS، آموزش نرم‌افزار Smart PLS و مثال‌های کاربردی کار با نرم‌افزار Smart PLS عناوین چهار فصل این کتاب هستند.
دکتر علی داوری در مورد اهمیت و ضرورت نگارش این کتاب گفت: «مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) یکی از انواع روش‌های آماری است که بررسی پایایی و روایی پرسشنامه‌ها و رابطه بین چند متغیر را در قالب تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر ممکن می‌سازد.»

عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران افزود: «این تکنیک تاکنون با دو نسل از روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها معرفی شده است. نسل اول با نرم‌افزارهایی مانند LISREL، AMOS، EQS و MPLUS معرفی شده‌اند. محدودیت‌هایی مانند نیاز به تعداد زیاد نمونه، نرمال بودن توزیع داده‌ها، وجود حداقل سه سوال برای هر عامل موجب معرفی نسل دوم روش‌های مدل‌سازی معادلات ساختاری یا روش حداقل مربعات جزئی (PLS) شده است.»

به گفته وی، مزیت اصلی نرم‌افزارهای نسل دوم حذف محدودیت‌های ذکر شده در نسل اول است؛ یکی از نرم‌افزارهای نسل دوم،‌ Smart PLS است که به دلیل مزایای ذکرشده بین محققان دانشگاهی و سازمانی محبوب شده است.
به گفته دکتر داوری، مولفان این کتاب با هدف کمک به نیازهای پژوهشی محققان دانشگاهی و سازمانی سایت معیار (meyaar.ir) را در روزهای آینده راه‌اندازی خواهند کرد.

کد خبر 237268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز