همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، وزن بالای ایران در مسائل مربوط به امنیت انرژی نفت و گاز از یک سو و حاکمیت بر نیمی از خلیج فارس و تمامی تنگه هرمز را از مولفه‌های تاثیرگذار بر وزن ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

سید یحیی صفوی

به گزارش تسنیم، سرلشکر سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ششمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران که با موضوع پدافند غیر عامل برگزار شد، به تشریح اهمیت موقعیت منحصر به فرد ژئوپلیتیکی ایران و پدافند غیر عامل و تهدیدات آینده پرداخت.

وی اظهار داشت : جهان کنونی و منطقه غرب آسیا در حال تغییر و تحول ژئوپلیتیکی به سر می برد و غرب آسیا در مرحله گذار ژئوپلیتیکی است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: سرعت و گستردگی و جهت این تحولات که توصیف‌گر آینده وضعیت قدرت، اقتصاد و امنیت و فرهنگ غرب آسیا است و بزرگترین دغدغه فکری دانشمندان علوم جغرافیایی ژئوپلیتیک، علوم سیاسی و روابط بین الملل و سایر علوم خواهد بود.

سرلشکر صفوی تاکید‌کرد: شایسته است اندیشمندان دانش ژئوپلیتیک در جهان اسلام و در غرب آسیا و کشور عزیزمان بتوانند روند و یا پیوستگی این تغییر و تحول را درک کنند و یا سناریوهای احتمالی را شبیه سازی کنند تا به درک دینامیک احتمالی میان بازیگران بین المللی و منطقه‌ای برسند و بتوانند از مجموع این ادراک‌ها، توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی برای سیاستمداران و دولتمردان جهان اسلام و غرب آسیا داشته باشند.

وی تصریح کرد: خصوصا توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی برای دولتمردان کشور عزیزمان، در جهت برون رفت از وضعیت فعلی و تحقق افزایش وزن ژئوپلیتیکی، اقتدار ملی و امنیت ملی ایران، برای دستیابی به قدرت اول منطقه‌ای داشته باشند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا به تشریح اهمیت موقعیت ژئوپلیتیکی ایران پرداخت و گفت: اهمیت موقعیت سرزمینی ایران بالاتر از کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، افغانستان و عراق است و کشور جمهوری اسلامی ایران یک موقعیت مرکزی نسبت به کشورها و حوزه‌های ژئوپلیتیک مجاور خود دارد و به‌عنوان یک کشور با ثبات‌، قدرتمند و ثروتمند و با داشتن مردمانی هوشمند، شجاع و فرهنگ و تمدن چند هزار ساله می تواند در تمامی حوزه های ژئوپلیتیکی اطراف خود ایفاگر نقش باشد و در پیدایش تشکل‌های اقتصادی‌، سیاسی، فرهنگی و امنیتی منطقه‌ای و حتی قاره آسیا نقش موثری داشته باشد و فرآیندهای سیاسی و اقتصادی این حوزه‌ها را شکل دهد.

سرلشکر صفوی «وزن بالای ایران در مسائل مربوط به امنیت انرژی نفت و گاز از یک سو و حاکمیت بر نیمی از خلیج فارس و تمامی تنگه هرمز»، «بالا بودن وسعت و سرانه فضائی کشور»، «تنوع اقلیمی موجود در کشور که می‌تواند منجر به تنوع محصولات کشاورزی شود»، «منابع آب شیرین و انرژی خورشیدی»، «حوزه نفوذ فرهنگی و سیاسی و ایدئولوژیک در محیط پیرامونی و جهان اسلام»، «ترکیب جمعیت جوان و وفاداری ملت به نظام اسلامی و انقلابی» را از مولفه‌های تاثیرگذار بر وزن ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

وی در ادامه در تشریح رسالت و ماموریت پدافند غیر عامل،‌ گفت: پدافند غیر عامل سپر دفاعی و مصونیت کالبدی درون کشور در بخش‌های مختلف در مقابل انواع تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های احتمالی جنگ سخت و نیمه سخت و نرم و تهدیدات طبیعی است، یعنی آماده‌سازی، پایدارسازی، استحکام بخشی و مصونیت کالبدی در مقابل تمام تهدیدات احتمالی است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا اضافه‌کرد: در حال حاضر تهدیدات از حوزه نظامی به سایر حوزه‌ها پوست اندازی کرده است و تهدیدات در دنیای امروز با شکلی جدید و قالبی متفاوت در حال شکل‌گیری است که این تهدیدات از حوزه نظامی به حوزه های اقتصادی، سایبری، فرهنگی و تهدیدات جنگ نرم در حال چرخش است.

سرلشکر صفوی در بیان ضرورت پایش تهدیدات،گفت: در این برهه زمانی و با توجه به شرائط کنونی، نیاز است که مجموعه‌ای متصدی پایش و رصد کردن تهدیدات و اقدامات دشمنان و اتخاذ اقدامات لازم در جهت مقابله با تهدیدات، شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پدافند غیر عامل بایستی بدنبال رصد و پایش تهدیدات و شناسایی نوع آنها باشد و با نگاه پیش دستانه و قبل از آنکه تهدیدی متوجه کشور شود و تاثیراتی در داخل داشته باشد، اقدامات لازم در مقابله با تهدیدات را صورت دهد.

کد خبر 236830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز