دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: میخائیل ساکاشویلی وقتی ۱۰ سال قبل با انقلاب گل سرخ و حمایت کشورهای غربی و آمریکا، در گرجستان به قدرت رسید شاید هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد که آخر و عاقبت کارش به اینجا بکشد و مردم این کشور حالا مخالفان او را برای اداره کشور انتخاب کنند.

گئورگی مارگ ویلاشویلی(سمت چپ) هر چند در انتخابات به پیروزی رسیده اما بیدزینا ایوانشویلی(سمت راست)قدر

رئیس‌جمهور گرجستان که حالا باید به زودی میز و دفترش را به مخالفان تحویل دهد در طول سال‌های گذشته کم با انتقاد و مخالفت روبه‌رو نبود اما حالا او و حزب غربگرایش باید با وداعی تلخ جا را برای افراد جدیدی که برخلاف گذشته به دنبال بهبود رابطه با روسیه هستند خالی کنند.

براساس نتایج اولیه انتخابات روز یکشنبه گرجستان، گئورگی مارگ ویلاشویلی از حزب «رویای گرجستان» و متحد نزدیک بیدزینا ایوانشویلی‌، نخست وزیر و تاجر میلیاردر گرجستان توانسته بیش از ۶۲ درصد آرا را به دست آورد تا برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ کسانی قدرت را در دست بگیرند که مانند ساکاشویلی و حزبش در تضاد و تقابل با روس‌ها نیستند.

ساکاشویلی که 2دوره ریاست جمهوری را برعهده داشت و در تقابل با روسیه تا جنگ بر سر مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی هم پیش رفت به صورت قانونی امکان شرکت در این دوره از انتخابات را نداشت و حالا با تحویل ریاست‌جمهوری و پایان مصونیت قضائی احتمالا به زودی باید پای میز محاکمه برود. مخالفان ساکاشویلی که او را به فساد گسترده دولتی، نقض حقوق بشر و دیکتاتوری متهم می‌کنند مدت‌ها به دنبال برکناری او از قدرت بودند و حتی اعتراض‌های گسترده‌‌ آنها در دوره قبل باعث برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد.

حالا کسی که با انقلاب گل سرخ و شعار مبارزه با فساد دولتی ادوارد شواردنادزه، از رهبران شوروی سابق را مجبور به کناره‌گیری کرد با تکرار تاریخ، کنار گذاشته شده و آن طور که حالا مردان در قدرت گفته‌اند باید محاکمه شود. گئورگی مارگ ویلاشویلی هر چند با شکست دیویدباکراتز از حزب جنبش وحدت ملی (حزب ساکاشویلی) به پیروزی رسیده اما در پست ریاست جمهوری قدرت چندانی در اختیار ندارد و همه چیز را باید در دست مردی که قصد دارد به زودی راهی پشت صحنه شود دید.

بر اساس اصلاحات جدید قانون اساسی گرجستان که با آغاز ریاست جمهوری جدید اجرایی می‌شود پست ریاست جمهوری مقامی تقریبا تشریفاتی می‌شود و قدرت در اختیار نخست وزیر به عنوان رئیس دولت خواهد بود. بیدزینا ایوانشویلی که در انتخابات پارلمانی سال گذشته به یک پیروزی چشمگیر رسید و پست نخست وزیری را به دست آورد حالا با پیروزی جدید حزب خود اعلام کرده که به اهدافش رسیده و قصد دارد از سمتش استعفا دهد. او تاجری است که ثروتش بیش از یک‌سوم درآمد سالانه کل گرجستان تخمین زده می‌شود و هنوز نام جانشین خود را معرفی نکرده اما حزب او حالا قدرت اصلی را در گرجستان در اختیار گرفته‌ و پایان همه‌جانبه حکومت غرب‌گرای ساکاشویلی را رقم زده‌اند.

جمهوری‌های قفقاز، گرجستان همیشه برای کشورهای غربی و آمریکا اهمیت ویژه‌ای داشته‌اند و به همین خاطر همیشه تقابل بر سر آنها با روسیه وجود داشته است. رقابت روسیه با غرب در بالکان، قفقاز و آسیای مرکزی،که در قرن19 به بازی بزرگ معروف شده بود پس از فروپاشی شوروی به شکل دیگری ادامه پیدا کرد و خیلی‌ها انقلاب‌های رنگی در اوکراین و گرجستان را در همین راستا ارزیابی می‌کنند. اتحادیه اروپا و آمریکا در طول سال‌های گذشته کاملا نشان داده‌اند که این حوزه استراتژیک به لحاظ امنیت عرضه انرژی به غرب و دسترسی به منابع انرژی حوزه دریای خزر و حتی در چشم‌انداز وسیع‌تر رقابت با چین برای آنها اهمیت چشمگیری دارد. روس‌ها که با دلخوری از نفوذ غرب در گرجستان نگران گسترش ناتو بوده‌اند حالا احتمالا نفس راحتی کشیده‌اند.

شاید به همین خاطر بود که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته به عنوان یکی از اولین افراد بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات گرجستان برای بهبود روابط دو کشور با روی کار آمدن دولت جدید ابراز امیدواری کرد. چهره‌های جدید سیاست گرجستان هر چند که اعلام کرده‌اند روابط خود با غرب را ادامه می‌دهند اما بدون شک بر خلاف 10سال گذشته نگاه بلندی به روسیه خواهند داشت.

کد خبر 236740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز