جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دردسرهای افشاگری ادوارد اسنودن، مأمور سابق سازمان اطلاعات آمریکا برای دولت واشنگتن تمامی ندارد

مرکل

هفته‌ها از انتشار نخستین گزارش‌ها از جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از مردم کشورهای مختلف می‌گذرد اما هنوز هم هر روز دولت اوباما با دردسرهای تازه‌ای با انتشار گوشه‌ای از اسناد جدید مواجه می‌شود و در تازه‌ترین مورد روابط این کشور با اتحادیه اروپا زیر سایه «بی‌اعتمادی» قرار گرفته است. گاردین که جرقه انتشار اسناد ارائه شده توسط اسنودن را زده بود در آخرین گزارش خود از شنود تلفن‌های همراه ۳۵ نفر از رهبران جهان خبر داده که در میان آنها شنود مکالمات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جنجال ساز شده و نشست
۲۸ کشور اتحادیه اروپا در بلژیک را تحت سایه خود قرار داد.

آلمانی‌ها که در اتحادیه اروپا وزنه مهمی به‌حساب می‌آیند بعد از قانع نشدن از توضیحات مقام‌های آمریکا کار را به رسانه‌ها کشاندند تا موضوع جاسوسی آمریکا از کشورهای مختلف تبدیل به محور اصلی بحث‌ها در نشست سران اروپا با در حاشیه رفتن مسائل مهم دیگری ازجمله مسئله مهاجران شود.

آنگلا مرکل که حداقل خودش را در ظاهر از مشخص شدن این جاسوسی عصبانی نشان‌می‌دهد، تأکید کرده که این مسئله باعث بی‌اعتمادی به دولت آمریکا شده و می‌تواند به رابطه حیاتی آمریکا و کشورهای اروپایی خدشه وارد کند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای روز گذشته با غیرقابل‌قبول خواندن جاسوسی‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که بی‌اعتمادی به این کشور به‌دلیل شنود مکالمات می‌‎تواند بر جنگ علیه تروریسم تأثیر بگذارد و به همکاری‌های اطلاعاتی ضربه بزند.

مقام‌های اتحادیه اروپا اما در بیانیه‌شان در کنار انتقادها بر اهمیت رابطه با آمریکا تأکید کرده و گفته‌اند که باید اعتماد میان کشورهای 2سوی اقیانوس اطلس بار دیگر ترمیم شود. هفته گذشته رسانه‌ها از شنود حداقل ۷۰ میلیون تماس تلفنی فرانسه طی یک‌ماه توسط سازمان امنیت ملی آمریکا(ان‌اس‌ای) خبر دادند که با واکنش دولت فرانسه مواجه شد. در این گزارش تأکید شده که علاوه بر شهروندان، مقام‌های ارشد دولت فرانسه هم تحت شنود قرار داشته‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم با انتشار گزارش‌‌ها درباره شنود تلفن همراه شخصی‌اش با رئیس‌جمهور آمریکا تماس گرفت اما موج واکنش‌ها پس از این مسئله نشان داد که توضیحات اوباما به هیچ وجه او را قانع نکرده است تا کشورهای اتحادیه اروپا، حمایت از آلمان و فرانسه در مقابل آمریکا را در دستور کار قرار دهند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود در واکنش به این مسئله اعلام کرد که دولت آمریکا مکالمات صدراعظم آلمان را شنود نکرده و نمی‌کند؛ واکنشی که در آن تکذیب شنود مکالمات در گذشته دیده نمی‌شود. مقام‌های کشورهای مختلف اتحادیه اروپا هم در تلاش برای حمایت از آلمان و فرانسه هر کدام موضع‌گیری‌های مشابهی در محکومیت جاسوسی آمریکا داشتند. مارتین شولز، رئیس پارلمان اروپا حتی اعلام کرد که بی‌اعتمادی در رابطه با آمریکا می‌تواند به مذاکرات برای تجارت آزاد میان آمریکا و اروپا ضربه وارد کند.

در گزارش‌های پیشین از اسناد اسنودن مشخص شده بود که دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه در زمان حضور در لندن برای مکالمه‌های مهم از تلفنی که مکالمات آن به‌صورت رمزگذاری‌شده به روسیه منتقل می‌شده استفاده می‌کرده و دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس در تلاش برای هک این تماس‌ها بوده‌اند. گفته می‌شود مقام‌های سازمان اطلاعاتی آلمان قرار است به‌زودی در واشنگتن در نشستی مهم با طرف‌های آمریکایی برای بررسی این مسئله حاضر شوند. اروپایی‌ها بدون شک از جو به‌وجود آمده علیه آمریکا در افکارعمومی جهان می‌توانند بهترین استفاده را برای گرفتن امتیاز از این کشور داشته باشند؛ مسئله‌ای که در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

کد خبر 236234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز