همشهری آنلاین: معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی مراکز سرپایی ترک الکل در پنج استان کشور خبر داد و گفت: به دنبال تامین منابع مالی، در آینده‌ای نزدیک این مراکز جهت اجرای آزمایشی به بهره‌برداری می‌رسند.

دکتر علی نیک فرجام در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نیازسنجی‌های انجام شده برای راه‌اندازی مراکز ترک الکل در کشور، گفت: به این منظور در مرحله نخست، حدود پنج استان به عنوان استان‌های پایلوت در نظر گرفته شده‌اند که یکی از آنها تهران است.

وی افزود: بر این اساس در نظر داریم که در تهران حداقل 6 مرکز سرپایی درمان سوء مصرف الکل راه‌اندازی کنیم؛ سه مرکز مراقبت‌های کوتاه مدت و سه مرکز مراقبت‌های ویژه. البته فضای مربوط به این امر آماده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز برای راه‌اندازی این مراکز اعلام آمادگی کرده‌اند. این امر نیازمند منابع مالی جهت تامین تجهیزات و نیروی انسانی است.

نیک فرجام در این باره افزود: در صورت تامین منابع مالی می‌توان در آتیه نزدیک مراکز درمان و ترک سوء مصرف الکل را راه‌اندازی کرد تا به این ترتیب هم به نیازهای درمانی متقاضیان آن پاسخ داده شود و هم پس از بازنگری و ارزیابی مراکز راه‌اندازی، بتوان راه‌اندازی چنین مراکزی را به سطح کشور گسترش داد.

به گفته وی، راه‌اندازی مراکز سرپایی ترک الکل توسط بخش دولتی و خصوصی قابل انجام است اما در مرحله نخست، این مراکز توسط بخش دولتی راه‌اندازی خواهند شد تا نتایج اجرای آزمایشی طرح مربوطه مشخص و نقاط ضعف و قوت شناسایی شوند.

نیک فرجام افزود: پس از مشخص شدن نتایج اجرای آزمایشی راه‌اندازی این مراکز، بخش خصوصی می‌تواند به این عرصه وارد شود. البته تاکید می‌شود که راه‌اندازی این مراکز صرفا با مجوز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهد بود؛ چرا که متولی درمان وزارت بهداشت است؛ تدوین استانداردهای مربوط به فضای فیزیکی، تجهیزات پزشکی و همچنین نیروی انسانی این مراکز در حال نهایی شدن است. تمام نیروهای انسانی فعال در این مراکز نیز باید طبق دستورالعمل وزارت بهداشت عمل کرده و بر اساس آموزش‌های مدونی که دریافت می‌کنند، ارایه خدمت داشته باشند.

کد خبر 236209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز