دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تنها 20 درصد کودکانی که در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند در مبارزه با سرطان جان سالم به در می‌برند

به گزارش خبرگزاری فرانسه نتایج تحقیقی که در 2 ژوئن (13 خرداد) در اجلاس انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا اعلام شد،نشان می‌دهد علیرغم پیشرفت‌های به عمل آمده در دهه‌های اخیر بر ضد سرطان در کشورهای توسعه‌یافته‌تر که باعث شده است که
تا 80 درصد کودکان مبتلا به سرطان زنده بمانند، در کشورهای فقیرتر وضعیت چندان مناسب نیست.

رائول ریبیرو که یک برنامه بین‌المللی با نام "کودک من اهمیت دارد"‌را در بیمارستان پژوهشی کودکان سنت جود هدایت می‌کند، می‌گوید: "تفاوت‌ها در میزان مراقبت از کودکان سرطانی میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه غیرقابل‌قبول و غیرضروری است."

این برنامه بوسیله اتحاد بین‌المللی بر ضد سرطان - یک سازمان غیردولتی مستقر در ژنو سوئیس که وقف مبارزه با سرطان در سراسر جهان است - ایجاد شده است.

دکتر ریبیرو اثر 14 طرح را که بخشی از این برنامه هستند را مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را در گردهمایی سالانه انجمن سرطان‌شناسی بالینی  آمریکا (ASC0)که در شیکاگو در جریان است، ارائه کرد.

او گفت که همه اهدافی که در این برنامه تعیین شده بود در 10 کشور انتخاب‌شده که شامل بنگلادش، مصر، مراکش، اوکراین، ونزوئلا و ویتنام است به دست آمده است.

او در این باره گفت: ‌"برنامه ما نشان می‌دهد که با سرمایه‌گذاری‌های اندک می‌توانیم تفاوت بزرگی در زندگی‌های کودکان مبتلا به سرطان حتی در محروم‌ترین شرایط ایجاد کنیم."

این طرح به نیازهای خاص در هر یک از کشورها توجه دارد، و به خصوص بر نبود درمان‌های پیگیری‌کننده، مراقبت تسکینی، نبود آگاهی از علائم اولیه و دسترسی به تجهیزات و تکنیک‌های تشخیصی  متمرکز است.

سرطان‌های کودکان که چندان شایع نیستند، عموما قابل علاج هستند چرا که به درمان زودرس و موثر که می‌توان فراهم آورد، به خوبی واکنش نشان می‌دهند.

با این وجود به گفته متخصصان سرطان بیش از 160000 کودک هر سال در سراسر جهان  مبتلا به سرطان تشخیص داده می‌شوند، و حدود 90000 نفر آنها نهایتا به این علت می‌میرند.

با اینکه پیش از دهه 1960سرطان‌های کودکان تقریبا همیشه مرگبار بودند، امروزه 70 تا 80 درصد کودکان سرطانی در اروپا و آمریکا زنده می‌مانند.

این پیشرفت عمدتا ناشی از بهبود در درمان و کیفیت مراقبت‌ها است.

شیمی‌درمانی برای اولین بار در دهه 1940 برای درمان سرطان خون کودکان عرضه شد، و اکنون برای درمان سایر اشکال سرطان‌های اطفال به همراه جراحی و پرتودرمانی به کار می‌رود.

سرطان خون یا لوسمی شایع‌ترین سرطان اطفال در اروپا، آسیا و آمریکا است و در رده‌های بعد تومورهای دستگاه عصبی مرکزی و لنفوم (سرطان دستگاه لنفاوی) قرار می‌گیرند.

کد خبر 23611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز