همشهری آنلاین: طرح ملی کاشف اولین طرحی است که کارآفرینی را در افراد از کودکی بارور می کند تا در آینده با مشکل اشتغال مواجه نباشند.

پژوهش

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ زعفریان عضو هیات علمی دانشگاه کارآفرینی در نشست خبری ظهر امروز و در افتتاح این طرح گفت: بعد از دو سال تلاش شبانه روزی و با همکاری یک تیم صد نفره از دانشجویان و فارغ التحصیلان و دانشگاه های تهران و شریف و ... با افتخار این طرح را امروز افتتاح خواهیم کرد.

وی افزود: طرح ملی کاشف مخففی از کشف ارزیابی و آماده سازی شایستگی های فردی در حوزه کارآفرینی کسب و کار است.

وی علاوه بر توضیح اینکه افزایش بیکاری فارغ التحصیلان امروز بیداد می کند افزود: طرح های مختلفی به شکل پراکنده انجام شده در موسسه کار و تامین اجتماعی که پانزده میلیون دانش آموز وجود دارد بر مبنای سنجش پتانسیل کار آفرینی دانش آموزی و توسعه پتانسیل ها صورت گرفته است.

شناسایی پنجاه کار آفرین برای الگو سازی 

وی خاطرنشان کرد: در این دو سال برای اجرای این طرح زندگی پنجاه کار آفرین برتر بررسی شد و برای اولین بار یک مدل پژوهشی برای کار آفرینان ایرانی تهیه کرده ایم که به عنوان مدل کاری برای کار آفرینان آینده باشند.

وی عنوان کرد: سپس بر مبنای این مدل آزمونی توسط سازمان سنجش در سطح ملی برگزار خواهد شد و بر حسب مکانیسم های طراحی آزمونی با حضور والدین و کودک صورت می گیرد.

آزمونی منحصر به فرد برای کار آفرینان آینده

زعفریان افزود: ثبت نام این آزمون در روز 13 آبان سال جاری که روز دانش آموز است صورت می گیرد و در اول دی ماه آزمونی با همکاری سازمان سنجش برگزار خواهد شد.

وی افزود: ویژگی منحصر به فرد این آزمون حضور والدین و فرزندشان به طور همزمان است و فقط ذهن کودک درگیر سوالات نخواهد شد.

وی در خصوص ویژگی های این آزمون توضیح داد: این آزمون براساس سن به صورت 90 دقیقه که در رتبه بندی است و 9 نمره ای برگزار می شود.

همچنین این آزمون از طریق رسانه ها با همه مردم معرفی خواهد شد و در مناطق محروم سراسر ایران هم افرادی هستند که به آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

پتانسیل دانش آموزی در این طرح مشخص می شود

زعفریان اشاره کرد: این طرح با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، موسسه  کار و تامین اجتماعی و سازمان سنجش آموزش کشور اجرا خواهد شد.

وی همچنین گفت: این آزمون برای ارزیابی بخشی از پتانسیل کارآموزان صورت می گیرد که تا به الان در افرادی که در پایه اول دبیرستان بوده اند به صورت آزمایشی این آزمون را انجام داده ایم که نتایج خوبی داشته است و این طرح در شصت و سومین جلسه شورای عالی اشتغال به عنوان طرح ملی تصویب شده است.

وی اظهار داشت: این آزمون جایگاه کودک را شناسایی خواهد کرد و یک برنامه توسعه شخصی حرکتی را آغاز می کند تا کودک به موازات درس خودش این آزمون ها را می بیند.

وی گفت: ضریب اطمینان این طرح هفتاد درصد بوده است و برای هر کودک نیم رخ مشخص ایجاد خواهیم کرد. تفاوت های منطقه ای و جغرافیایی لحاظ خواهد شد.

پس از دو سال از دستاوردمان رونمایی می‌کنیم

 زالی رئیس دانشکده کارآفرینی دانشکده تهران در افتتاح طرح ملی کاشف گفت: دانشکده کارآفرینی در خاورمیانه است و به عنوان یک رشته بین رشته ای است .

وی افزود: آموزش کارآفرینی در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در دنیا به شدت افزایش یافته و دغدغه ی مشترک کشور است.

وی خاطرنشان کرد: بیکاری که از مسائل مهم اجتماعی ما محسوب می شود باید از طریق توسعه کارآفرینی حل شود.

رئیس دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران گفت: کار آفرینی یک نوع رفتار است و باید از آن به عنوان یک شایستگی استفاده کرد که نهایتا قابل آموزش است.

وی افزود: دانشگاه های مختلف در سراسر جهان به این رشته روی آوردند و مراکز کارآفرینی کم کمک به سمت آموزش رسمی روی آور شدند.

وی گفت: سپس الفبای کار آفرینی قابل آموزش است و از طریق فرآیند آموزش این ویژگی شخصیتی را بین افراد باید توسعه داد.

شاخص درک فرصت کارآفرینان است

وی گفت: در دنیا برنامه های پژوهشی و مشخصی با رفتارهای کارآفرینانه راه اندازی می شود.

وی گفت: شاخص درک فرصت کارآفرینانه است که در سال 2012 سی و نه درصد بوده است و میانگین آن چهل و یک درصد و 53 درصد است تا ایران حول میانگین می چرخد.

وی ادامه داد: آموزش های کار آفرینی درصد کارشناسی و دانشگاهی صورت می گیرد که در طرح ملی کاشف از دوران دبستان شروع می شود و معطوف به شناسایی دو کشف و ارزیابی و بهبود آن در جوانان و نوجوانان خواهد شد.

وی افزود: همین طرح منجر می شود تا در آینده از بهترین کارآفرینان محسوب می شود که در حال حاضر دوازده درصد شناسایی می‎شوند.

وی خاطرنشان کرد: طرح ملی کاشف فرصت آموزشی کارآفرینانه را در سطح کشور ایجاد خواهد کرد.

صندلی دانشگاه دیگر صندلی نیست

محمد رضا سپهری رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی و عضو شورای راهبردی طرح ملی کاشف به دنبال ایجاد و مدل بومی و ایجاد مهارت کسب و کار است افزود: جامعه  ما جامعه ای در حال گذار است که در حال حاضر چهار و نیم میلیون دانشجو داریم که به سرعت وارد بازار کار می شوند و اقتصاد ما توانایی پاسخگویی ندارد و باید برای چنین مسئله ای راهکاری اندیشید.

وی عنوان کرد: تا به امروز صندلی دانشگاه صندلی تحصیل بوده که با ایجاد طرح هایی برای ایجاد شغل دانشجویان این صندلی به صندلی کار تبدیل شود و این ضرورت و اهمیت طرح ملی کاشف را می رساند.

وی عنوان کرد: دغدغه ی کار فرزندان دغدغه ای مهم برای والدین است که ما برآورد خواهیم کرد با وجود این طرح شرایطی برای شناسایی استعدادهای فرزندان و مدیریت آنها خواهد بود.

وی افزود: اشتغال به عهده نظام رسمی و بخش غیر رسمی است به صورت مشاور شغلی و ارزیابی آن صورت می گیرد. جایگاه کار را باید در ذهن خانواده تقویت کنیم به دلیل اینکه شاید کار مهم تر از تحصیل باشد.

وی همچین اظهار داشت: خانواده ها با شرکت در این آزمون به شناسایی استعدادهای فرزندانشان با هدف پیوند بین خود در سطح مدرسه با فرزندانشان ایجاد و ادامه یافتن تا دوران دانشگاه در این طرح شرکت خواهند کرد.

وی عنوان کرد: به گفته روانشناسان مغز کودک بیشتر در دوران کودکی شکل می گیرد و اثر بخشی یادگیری و ایجاد کارآفرینی باید از همان دوره آغازین زندگی پنج تا 10 سال ایجاد شود و هر تغییر رفتاری به سمت آموزشی کلیشه خواهد شد.

وی اظهار داشت: در هزاره سوم یادگیری هدف زندگی است که نتیجه این طرح در حدود 10 سال بعد نشان داده می شود. در سنین 10 تا 12 سال آموزشی و بعد از 13 تا 18 سالگی پتانسیل کار آفرینی به سوی کار خواهد آمد.

در این طرح از انار منظم و خوشه بندی و دسته بندی به عنوان یک نماد مشخص گردید و همچنین یک میوه بومی ایران که حاصل تلاش مردم ایران خواهد بود استفاده شده است.

کد خبر 236009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز