همشهری آنلاین: گزارشی که وب سایت روزنامه لوموند فرانسه درباره جاسوسی آمریکا از این کشور منتشر کرده است، خشم مقام‌های فرانسه را به همراه داشت.

بر اساس این گزارش آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) به طور مخفیانه اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی ده‌ها هزار نفر از ساکنان فرانسه را جمع آوری می‌کرده است.

به گزارش یورونیوز این خبر در روزی منتشر شد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای شرکت در نشستی درباره بحران سوریه وارد پاریس شد.

وزارت خارجه فرانسه سفیر آمریکا را برای ارائه توضیح در این باره فراخواند.

لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید: «ما حدود چهار ماه قبل درباره این موضوع هشدارهایی دریافت کردیم و همان زمان به شدت نسبت به آن واکنش نشان دادیم. البته روشن است که باید اقدامات بیشتری انجام بدهیم. چنین رفتارهایی که حریم خصوصی افراد را نقض می‌کنند، بین کشورهای متحد کاملا غیرقابل قبول است. ما باید فورا نسبت به عدم تکرار چنین رفتارهایی اطمینان پیدا کنیم.»

گزارش لوموند بر اساس اطلاعاتی تنظیم شده است که ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) و سازمان امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) افشا کرده است.

پنج ماه قبل روزنامه‌های گاردین، واشنگتن پست، نیویورک تایمز و مجله اشپیگل به کمک اطلاعاتی که ادوارد اسنودن در اختیار آنها گذاشته بود افشا کردند که آژانس امنیت ملی آمریکا به طور مخفیانه اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی و فعالیتهای اینترنتی میلیونها نفر را جمع آوری می‌کرده است. خیلی زود مشخص شد که دامنه جاسوسی از شهروندان فراتر از مرزهای آمریکا بوده است.

«جاسوسی آمریکا» از شهروندان فرانسه، تنشی جدید در روابط دو کشور

گزارشهایی که درباره جاسوسی آمریکا از شهروندان فرانسوی منتشر شده است ممکن است تبدیل به بحران در روابط دو کشور شود.

جیووانی ماجی، گزارشگر یورونیوز از پاریس می‌گوید: «دیپلمات‌های آمریکا و فرانسه در سال‌های اخیر تلاش فراوانی برای بازسازی روابط دو کشور کرده‌اند. این روابط در زمان دخالت نظامی آمریکا در عراق دچار تنش شد. هم اکنون، افشای این خبر می‌تواند یک عقبگرد در روند بهبود این روابط محسوب شود. این اتفاق همچنین مایه شرمساری جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا است که روز دوشنبه وارد پاریس شد. سوال دیگر این است که چرا دولت فرانسه برای احضار سفیر آمریکا تا روز افشای این خبر صبر کرد. شاید سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه درباره ابعاد عملیات جاسوسی آمریکا اطلاعات کافی نداشتند. یا شاید دولت فرانسه از علنی شدن این اختلاف دیپلماتیک بیم داشت.»

اشتفان گروبه، گزارشگر یورونیوز از واشنگتن می‌گوید: «اینجا در آمریکا هنوز هیچ یک از مقام‌های عالی رتبه دولت واکنشی نشان نداده‌اند. هرچند کاملا واضح است که این رخداد، باعث شرمساری دولت شده است. مخصوصا اگر توجه کنیم که روابط آمریکا و فرانسه در سال‌های اخیر بهبود یافته بود. نباید از یاد ببریم که فرانسه تنها کشور قدرتمند اروپایی بود که چند هفته قبل برای حمایت از آمریکا در دخالت نظامی در سوریه اعلام آمادگی کرده بود. طنز ماجرا اینجا است که باراک اوباما قول داده بود که دولت او شفافترین دولت در تاریخ آمریکا خواهد بود. اما حالا او باید عملیات امنیتی را مدیریت کند که از نظر سیاسی، قانون اساسی و اخلاقی می توان به آن تردیدهای جدی وارد کرد. اما شاید برای باراک اوباما بزودی موقعیت تازه ای فراهم شود که بتواند آژانس امنیت ملی (ان اس ای) را متحول کند. این موقعیت با کناره گیری مدیر این سازمان مهیا می‌شود. او می‌تواند کسی را به ریاست این سازمان منصوب کند که نسبت به حفاظت از حقوق فردی شهروندان حساس است. این درخواستی است که گروه های حامی حقوق خصوصی مردم مطرح کرده‌اند.»

کد خبر 235922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز