دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در حال بررسی مکمل‌های غذایی سنتی مورد استفاده برای قرن‌ها از جین‌سنگ و تخم ‌کتان تا غضروف کوسه هستند از لحاظ خواص ضد سرطان احتمالی آنها هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نتایج اولین آزمون بالینی گسترده در مورد اثرات مصرف غضروف کوسه به همراه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی اثری در افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان ریه نداشت، اما پژوهشگران در اجلاس جامعه سرطان‌شناسی بالینی آمریکا گفتند یک تحقیق جدید نشان داده است که دانه کتان می‌تواند پیشرفت سرطان پروستات را مهار  کند.

همچنین این پژوهش همچنین نشان داد که یک رژیم غذایی با چربی حیوانی کم در کندکردن سیر سرطان پروستات موثر نیست.

یک بررسی مقدماتی دیگر هم که نتایج آن در این اجلاس منتشر شد بیانگر آن بود که مقادیر بالای جین‌سنگ به بیماران سرطانی در مقابله با خستگی که اغلب یک عارضه جانبی این بیماری است کمک می‌کند.


دکتر بروس چسون رئیس بخش خون‌شناسی در  مرکز جامع سرطان لومباردی در دانشگاه جرج‌تاون در واشنگتن در این باره می‌گوید:‌"استفاده از طب مکمل و جایگزین برای درمان سرطان و عوارض جانبی آن رایج شده است، اما تحقیقات معدودی وجود دارد که با طراحی علمی ارزیاب به این رویکردها پرداخته باشند."

او می‌گوید قبل از این که استفاده از این مواد به عنوان روش درمانی توصیه شود، باید نتایج مثبتی از آنها در تحقیقات مکرر نشان داده شود.

دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب اومگا 3 است که در برخی ماهی‌ها هم یافت می‌شودو اعتقاد بر این است که بر  تولید غشای سلولی اثر می‌گذارد و سرعت گسترش آنها را کند می‌کند.

دانه کتان همچنین حاوی نوعی هورمون است به نام لیگنان که اثر سایر هورمون‌ها مانند تستوسترون و استروژن را خنثی می‌کند و پیشرفت سلول سرطانی را کند می‌کند.

جین‌سنگ که برای ریشه‌اش در آسیا کشت می‌شده است، در میان بیماران سرطانی که دچار خستگی و ضعف می‌شوند به طور رایجی مصرف می شود.

آزمون‌ها بر روی حیوانات نشان‌دهنده اثر انرژی‌زای جین‌سنوئیدها – یک ماده شبیه استروئیدها- موجود در جین‌سنگ است.

اما جین سنگ کمتر به طور علمی بر روی انسان‌ها مورد آزمایش‌ قرار گرفته است.

 

کد خبر 23582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز