دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: ساخت فرودگاه شهرکرد پس از سال‌ها انتظار در سال۸۷ و با هزینه‌‌ای قابل توجه به پایان رسید و بسیاری از مردم استان چهارمحال و بختیاری امیدوار شدند که از این پس دست‌کم برای سفر به شهرهای زیارتی گزینه مسافرت هوایی نیز پیش رویشان قرار دارد.

فرودگاه شهرکرد تعطیل شد

در این میان حجاج این استان هم خوشحال شدند که دیگر نیازی نیست برای سفر به مکه مکرمه و مدینه منوره، به فرودگاه اصفهان بروند. حالا 5سال از افتتاح فرودگاه شهرکرد می‌گذرد و در این مدت مردم استان چهارمحال و بختیاری هیچ‌گاه نتوانستند از وجود این فرودگاه بهره لازم را ببرند ؛چراکه تعداد پروازها در این 5سال به میزان کافی نبوده و حالا هم که دیگر فرودگاه به‌طور کل تعطیل شده است. در طول سال‌های گذشته همواره اعزام زائران چهارمحال‌و‌بختیاری به کشور عربستان از فرودگاه اصفهان انجام می‌شده است؛ زائرانی که باید مسافتی 120کیلومتری را طی می‌کردند تا به اصفهان برسند. این در حالی است که فرودگاه شهرکرد لقب بین‌المللی را یدک می‌کشد و سابقه پرواز به کشورهای خارجی ازجمله کویت را دارد.

مشکل نخست: کمبود هواپیما

در نخستین روزهای پس افتتاح فرودگاه شهرکرد اصلی‌ترین مشکل فرودگاه که کمبود هواپیما بود، خود را نشان داد. سازمان هواپیمایی کشور در آن زمان مهم‌ترین مشکل فرودگاه شهرکرد را کمبود هواپیما اعلام کرد و قرار شد در آینده نزدیک 3پرواز هفتگی این فرودگاه به 7پرواز افزایش یابد. آن‌موقع مهم‌ترین مسیری که قرار شد از فرودگاه شهرکرد صورت بپذیرید پرواز شهرکرد- مشهد و بالعکس بود. بعدها برخی از کارشناسان اعلام کردند که فرودگاه از زیرساخت‌های لازم برای نشست و برخاست برخی هواپیماها برخوردار نیست. مشکلی که علی‌اصغر عنابستانی، استاندار چهارمحال و بختیاری آن‌را نپذیرفت و سال گذشته نیز اعلام کردکه این فرودگاه توانایی بیشتر از این را دارد و قول مساعد داد که حتی یک‌پرواز دیگر تهران به شهرکرد را نیز به فهرست پروازهای فرودگاه اضافه کند؛ موضوعی که به واقعیت نپیوست و حالا پس از گذشت یک‌سال به جای برآورده شدن همان یک‌پرواز، کل فرودگاه تعطیل شده است.

مشکل اصلی: جانمایی

در طول 5سال گذشته کارشناسان چندین بار اعلام کردند که مکان فرودگاه شهرکرد موقعیت مناسبی ندارد و این می‌تواند مشکل‌ساز شود. اکنون این مشکل عینیت پیدا کرده و فرودگاه به‌خاطر همین مسئله تعطیل شده است. مدیر فرودگاه بین‌المللی شهرکرد گفت: به‌دلیل جانمایی اشتباه فرودگاه شهرکرد و همچنین ارتفاع زیاد این فرودگاه، نیاز به استفاده از هواپیماهای خاص برای پرواز است و شرکت‌های هواپیمایی حاضر به دادن پرواز به این فرودگاه نیستند. فروزنده افزود: شرکت‌های هواپیمایی از استان می‌خواهند پروازها را چارتر کنند درحالی‌که این خواسته خلاف قانون و مقررات است. وی افزود: با وجود این خارج از فرایند قانونی در بحث فرودگاه شهرکرد وارد شدیم و کمک‌های لازم برای راه‌اندازی پروازها را انجام دادیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه هواپیمایی کشوری موظف به تأمین هواپیمای مورد نیاز فرودگاه شهرکرد است، گفت: برقراری مداوم پروازهای فرودگاه شهرکرد در دولت قبل هم به‌صورت جدی پیگیری شده اما تاکنون اقدامی نشده است. زمانیان با بیان اینکه طول باند فرودگاه شهرکرد نیاز به توسعه دارد اما اقدام خاصی در این‌باره تاکنون صورت نگرفته است، ادامه داد: با توجه به اینکه تخصیص اعتبار برای توسعه فرودگاه شهرکرد جزو مصوبات سفر هیأت دولت دهم به چهارمحال‌و‌بختیاری بوده است ضرورت دارد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در زمانی کوتاه برای رفع این موانع و مشکلات اقدام کند.

طول کوتاه باند

از سوی دیگر گفته می‌شود که افزایش طول باند پرواز در فرودگاه بین‌المللی شهید استکی شهرکرد ضروری است. استاندار چهارمحال‌وبختیاری هم با اشاره به نامناسب بودن محل ساخت فرودگاه شهرکرد گفت: فرودگاه این استان در مرتفع‌ترین نقطه ممکن ساخته شده و فقط هواپیماهای 3 موتوره و 4موتوره می‌توانند در این فرودگاه فرود آیند. علی اصغر عنابستانی افزود: لازم است به طول باند این فرودگاه 700متر اضافه شود تا هواپیماهای متوسط و پهن پیکر هم بتوانند در آن فرود آیند.

مدیر فرودگاه بین‌المللی شهید استکی شهرکرد با بیان اینکه تعدادی از هواپیماها می‌توانند در فرودگاه شهرکرد نشست و برخاست کنند، اظهار داشت: هواپیماهای بوئینگ 727و توپولوف می‌توانستند در این فرودگاه نشست و برخاست کنند که هم‌اکنون این دو هواپیما از رده خارج شده‌اند. سیدعلی جعفرنیا اضافه کرد: فرودگاه شهرکرد از نظر نیرو و تجهیزات ظرفیت پرواز را دارد و این ایرلاین‌ها هستند که به‌علت کمبود تقاضا پرواز را در این فرودگاه دایر نمی‌کنند. جعفرنیا گفت: هم‌اکنون هواپیماهایی با ظرفیت 150مسافر می‌توانند در باند فرودگاه شهرکرد فرود آیند و از نظر طول باند فعلا هیچ مشکلی در این فرودگاه وجود ندارد. وی درباره زمین‌های وقفی فرودگاه شهرکرد هم عنوان کرد: با قول مساعد استاندار قرار شد 3هکتار از 352هکتار زمین فرودگاه که وقفی است از اوقاف خریداری شود.

به‌هر ترتیب کارشناسی نشدن مکان ساخت یا دقت نکردن در میزان طول باند و تأمین نکردن زیرساخت‌های لازم اکنون منجر به تعطیل شدن فرودگاه شهرکرد شده است؛ فرودگاهی که قرار بود زمانی اسباب راحتی زائران خانه خدای استان چهارمحال و بختیاری شود. اکنون نیز معلوم نیست که دوباره چه زمانی پروازهای این فرودگاه دست‌کم به سمت تهران، مشهد و عسلویه برقرار می‌شود.

کد خبر 235776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز