گروه سیاسی: شورای نگهبان پس از بررسی پیشنهادهای مختلف، 24 اسفند امسال را برای برگزاری انتخابات مجلس هشتم تعیین کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این خبر، مهلت استعفای کسانی که قصد ورود به انتخابات را دارند 15 تیرماه سال جاری اعلام و اضافه کرد: ثبت نام داوطلبان از 15 دی ماه به مدت هفت روز برگزار خواهد شد.

ساعاتی پس از آنکه عباسعلی کدخدایی از برگزاری انتخابات مجلس هشتم در تاریخ 24 اسفند خبر داد، وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای به تشریح شرایط برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت.

در اطلاعیه وزارت کشور آمده است:برنامه اجرایی انتخـابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشـور از روز شنبه 15 آبان با ثبت نام از داوطلبان آغاز و در روز جمعه 24 اسفند رأی گیری به عمل خواهد آمد.

در این اطلاعیه تاکید شده است: داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از روز 15 آبان تا روز 21 آبان به مدت هفت روز وقت دارند در وقت اداری به فرمانداری‌ها و بخشداری‌های مراکز حوزه‌های انتخابیه یا وزارت کشور و در خارج از کشور به سفارتخانه، کنسولگری و یا نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران، مراجعه و برای این منظور ثبت نام نمایند.

در این اطلاعیه همچنین با ذکر شرایط لازم برای کاندیداتوری مجلس هشتم زمان استعفای مدیران دولتی از سمت‌هایشان شش ماه قبل از ثبت نام اعلام شده است.

22 دی ماه آغاز تعیین صلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، زمان بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان را منوط به اعلام آغاز انتخابات از سوی شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: بر اساس جدول‌بندی در هیات اجرایی این امر از 22 دی ماه به بعد آغاز خواهد شد که فرصت چهار و 10 روزه‌ای دارند که پس از آن وظیفه هیأت‌های نظارت نیز شروع می‌شود. 

عباسعلی کدخدایی گفت: پیش از این مباحثی درباره زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی‌طرح شده بود که مطابق این پیشنهادها انتخابات باید در پایان امسال یا اوایل سال آینده انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد وزارت کشور 23 فروردین ماه سال 87 بود که دوستان در شورای نگهبان پیشنهادهایی مبنی بر برگزاری انتخابات در اسفند ماه سال جاری داشتند که در نهایت 24 اسفند 86 مورد قبول واقع شد.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که با توجه به قاطعیت شورا در زمان برگزاری انتخابات آیا به طور یقین طرح تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی‌در مجمع تشخیص رد خواهد شد؟ گفت: پیش‌بینی ما این است که قطعا مجمع با توجه به مغایرت جدی این طرح با قانون اساسی،‌‌ آن را رد کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ شمارش رایانه‌ای آراء با بیان این‌که با اصل رایانه‌ای بودن مشکلی نداریم، اظهار داشت: وزارت کشور به دنبال این است که کل پروسه انتخابات را رایانه‌ای کند. ولی باید ببینیم که وزارت کشور از لحاظ فنی چقدر پیشرفت کرده تا شورا آن را تایید کند، هر مرحله‌ای که وزارت کشور مدارک فنی خود را برای تضمین شمارش آرای انتخابات ارائه کند شورای نگهبان مخالفت نخواهد کرد.

کدخدایی همچنین خبر داد: شورای نگهبان لایحه مدیریت خدمات کشوری را بار دیگر مغایر با قانون اساسی تشخیص داد و برای اصلاح 12 مورد به مجلس شورای اسلامی بازگرداند.

چهاردهم یا پانزدهم؟

همچنین معاون پارلمانی وزیر کشور زمان استعفای متقاضیان نام‌نویسی برای نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی را ‌14 تیر ماه یعنی یک روز کمتر از زمان اعلام شده توسط کدخدایی اعلام کرد.

محمد حسین موسی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بر اساس اصلاحیه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی‌که مدت استعفای مسئولان شش ماه قبل از ثبت‌نام تعیین شده، مقامات مشمول ماده 29 قانون باید شش ماه قبل از ثبت‌نام یعنی تا 14تیرماه از مسئولیت خود استعفا کنند.

کد خبر 23534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز