همشهری آنلاین: خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون تهدید زیست محیطی برای منطقه است.

نجات هامون نیازمند همکاری ایران و افغانستان است

نجات تالاب هامون نیازمند همکاری دولت‌های ایران و افغانستان است و باید مسئولان دو کشور در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایرنا، به نقل از اسماعیل کهرم، رودخانه هیرمند که منبع اصلی تامین آب تالاب هامون است بعد از طی کردن ۷۹۰ کیلومتر مسیر در خاک افغانستان وارد ایران می‌شود.

دولت افغانستان دو سد کجکی و کمال خان را بر روی رودخانه هیرمند بسته که موجب کاهش ورودی آب به تالاب هامون شده است.

بر اساس قرارداد بین دو کشور ایران و افغانستان، کشور افغانستان موظف است حقابه تالاب هامون را تامین کند، بر این اساس باید ثانیه‌ای ۲۶ متر مکعب آب وارد هامون شود که متاسفانه دولت افغانستان از دادن این میزان حقابه خودداری کرده است. افغانستان در گذشته مقداری آب به سمت هامون رهاسازی می‌کرد اما کافی نبود. اگر دولت افغانستان به تعهد خود عمل می‌کرد، هامون خشک نمی‌شد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سرچشمه هامون (رودخانه هیرمند) در کشور افغانستان است و احداث سدها نیز موجب شده است که آب در پشت آن‌ها جمع شود و از سوی دیگر حقابه مورد نیاز تالاب نیز داده نمی‌شود. این عوامل موجب خشک شدن هامون شده است.


به گفته وی دو دولت ایران و افغانستان باید برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی هر چه زودتر چاره‌ای بیاندیشند و با یکدیگر همکاری کنند.

تالاب بین‌المللی هامون یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود . این تالاب با مساحتی حدود ۵۷۰۰ کیلومتر مربع و دامنه عمقی یک تا ۵ متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان قرار دارد.

اکنون تالاب هامون خشک شده و این یک تهدید زیست محیطی برای منطقه است.

کد خبر 235109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز