گروه اجتماعی: بر اساس آمار منتشره از سوی صندوق تأمین اجتماعی روستاییان کشور تا امروز 370 هزار و 715 خانوار از مزایای بیمه اجتماعی روستاییان کشور بهره‌مند شده‌اند.

این درحالی‌ است که بنا بود تا پایان امسال تمامی روستاییان کشور زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان قرار گیرند و تا کنون تنها 1 میلیون و 250 هزار روستایی بیمه‌ شده‌اند.

جهانگیر فدایی، مدیرکل امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تعداد روستاییانی را که تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشور قرار گرفته‌اند 1 میلیون و 250 هزار نفر اعلام کرده‌است به این ترتیب از جمعیت 17 میلیون نفری روستانشین کشور در خوش‌بینانه‌ترین حالت کمتر از 10 درصد از این بیمه برخوردار شده‌اند.

در حالی که مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور تعداد افراد تحت پوشش این صندوق را بیش از این تعداد اعلام کرده‌است.

سید مجید موسویان، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان کشور، گفت: در حال حاضر، 161 هزار خانوار روستایی با یک  میلیون و 688 هزار نفر جمعیت زیر پوشش این صندوق هستند.

به گفته موسویان تا پایان امسال این تعداد به 3میلیون و 500 هزار خانوار روستایی خواهد رسید.

صرف نظر از اختلاف میان اعداد اعلام شده که نزدیک به 500 هزار نفر را شامل می‌شود به نظر می‌رسد پیش‌بینی مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان کشور قدری دور از ذهن باشد.

در حالی که با گذشت یک سال تنها 10 درصد از جمعیت روستایی کشور بیمه شده‌اند چگونه می‌توان انتظار داشت که تا پایان سال جاری این گروه به چندین برابر افزایش یابد؟
به گفته موسویان هم‌اکنون 161 هزار خانوار روستایی بیمه شده‌اند که این جمعیت بالغ بر 370 هزار خانوار است.

رساندن این تعداد خانوار به 2میلیون و 500 هزار خانوار تا پایان سال 1386 درحالی  که تنها 9 ماه به پایان سال باقی مانده‌است به نظر عملی نمی‌رسد.

در صورت محتمل شمردن اظهارات موسویان باید تصور کرد که 90 درصد باقی‌مانده جمعیت روستایی کشورمان طی 9 ماه در کسوت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان درخواهند آمد به این ترتیب کارگزاران این صندوق قادر خواهند بود که در هر ماه بیش از 10 درصد روستانشینان و عشایر کشور را به این صندوق پیوند دهند.

سید مجید موسویان گفت: بر اساس آمار وزارت کشور و مرکز آمار ایران جمعیت روستا‌ها از 23 میلیون نفر به 17 میلیون نفر کاهش یافته و این در حالی است که از این تعداد 900 خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) بوده و حدود 600 هزار خانوار نیز کارمند دولت و یا تحت پوشش تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح هستند بنابراین 3 میلیون خانوار روستایی باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: از 3 میلیون خانوار روستایی نیز در حدود 15 الی 20 درصد مشمول شرایط سنی تعیین شده در بیمه اجتماعی نمی‌شوند بنابراین از مشمولان تحت پوشش خارج می‌شوند و فقط 5/2 میلیون خانوار باقی می‌ماند که از این تعداد نیز در حال حاضر 370 هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور تاکید کرد: بنا داریم تا پایان سال 86 ، تمامی 5/2 میلیون خانوار روستایی را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهیم.

کد خبر 23499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز