همشهری آنلاین: کتاب «بانوی کمال»(زبده نظامیه) نگرشی جامع و فشرده به ابعاد شخصیت و حیات حضرت فاطمه(س)، نوشته شیخ حبیب الله نظام الدینی(ره) از سوی انتشارات مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام مشهد منتشر شده است. دخت گرامی پیامبر اسلام حضرت صدیقه اطهر(س) که برترین زن عالم هستی است، نمونه تحقق عینی مکتب اسلام و اسوه سرتاسر کمال و جمال برای جامعه بشری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هدف آفرینش جهان هستی، زمینه سازی رسیدن برترین آفریده خداوند متعال یعنی «انسان» به عالی ترین درجه ادراک و شهود«کمال مطلق» و وصول به آن بوده است. بدین منظور خاوند ظرفیت‌های بی بدیل در درون جان آدمی تعبیه نموده و او را به تصریح قرآن«احسن تقویم» آفریده است که «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم» از این کذشته سلسله سفرای خود را یکی پس از دیگری برای دستگیری و هدایت او مأموریت داد تا مسیر صحیح رسیدن به آرمان خلقت را بدو بنمایند؛ در این میان حضرت ختمی مرتبت رسول اعظم محمدبن عبدالله(ص) کاملترین و جامع ترین مکتب را برای بشر هدیه آورده و با تربیت انسان‌های نمونه عملاً امکان رسیدن به هدف خلقت را مبرهن کرده اند.

دخت گرامی پیامبر اسلام حضرت صدیقه اطهر(س) که برترین زن عالم هستی است، نمونه تحقق عینی مکتب اسلام و اسوه سرتاسر کمال و جمال برای جامعه بشری است. متن حاضر که اثر خامه یکی از محبین و ارادتمندان فاطمی مرحوم ثقةالاسلام حاج شیخ حبیب الله نظام الدینی است، حاوی دوازده گفتار پیرامون شخصیت متعالی حضرت صدیقه کبری می‌باشد و یک دوره نسبتاً کامل از ابعاد زندگی آن بانوی کمال را تبیین نموده است.

مرکز ثقل این اثر بصیرت بخشی پیرامون زندگی فاطمی به منظور اقتباس از آن برای جامعه بانوان اسلامی است. لازم به ذکر است که سال تألیف کتاب 1328 هجری شمسی بوده و با ویرایش جدید و مصدریابی و مستند سازی کلیه نقل قولها توسط حجت الاسلام شیخ رضا حریری انجام گرفته است.

آفرینش نور حضرت صدیقه(س)، شماره اولاد حضرت رسول(ص)، طهارت حضرت صدیقه(س)، اسامی حضرت صدیقه(س)، عروسی حضرت فاطمه(س)، بقیه عروسی حضرت صدیقه(س)، شرافت مرد بر زن و اینکه بعضی از زن‌ها اشرف بسیاری از مردهای عالم بودند، حضرت زهرا(س) برگزیده تمام زن‌های عالم، فدک که به حکم قرآن حق فاطمه زهرا(س) بود معاندین آن را غصب کردند، بقیه داستان فدک، سخاوت و ایثار حضرت زهرا(س)، جلالت قدر و بزرگی حضرت صدیقه(س)، دوازده گفتار این کتاب را تشکیل می‌دهند.

شرح حال مختصر مؤلف، تفریظ حضرت حجة الاسلام والمسلمین راشد یزدی، آداب خوابیدن، آنچه متعلق به مکان خواب است، آنچه متعلق به کیفیت و چگونگی خوابیدن است، آنچه متعلق به وقت خواب است، فرق بین اسم و کنیه و لقب ، عقد ازدواج غیردائم و استحباب آن، از شرائط ازدواج هم کفوّ بودن است، داستان خواستگاری از حضرت فاطمه(س)، عوارض بسیار سنگین صداقهای سنگین، ادامه خواستگاری حضرت فاطمه(س)، اشعار جناب«ام سلمه»، ثواب تسبیح حضرت فاطمه(س)، چند بیت شعر در مصائب حضرت فاطمه(س)، حاصل فرمایشات حضرت صدیقه(س) از جمله موضوعاتی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.

در ثواب تسبیح حضرت فاطمه(س) آمده است: از حضرت امام محمد باقز(ع) روایت شده که فرمود: هر که تسبیح فاطمه(س)را بگوید و بعد از آن استغفار کند خدا او را بیامرزد و آن بر زبان صد است و در میزان عمل هزار و شیطان را دور می کند و خدا را خشنود می گرداند. و نیز آن حضرت فرمود: عبادت الهی کرده نشده است به چیزی از تسبیح و تمجید که بهتر از تسبیح فاطمه(س) باشد و اگر چیزی از آن بهتر می بود حضرت رسول آن را به حضرت فاطمه(س) عطا می فرمود.

کتاب «بانوی کمال»(زبده نظامیه) نگرشی جامع و فشرده به ابعاد شخصیت و حیات حضرت فاطمه(س) است که نوشته شیخ حبیب الله نظام الدینی(ره) است.این کتاب برای نوبت اول در سال 91 در 224 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام مشهد منتشر شده است.

کد خبر 234206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز