مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه شهری: کمیته داوران انجمن بتن ایران، تونل نیایش و پل‌های تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران - کرج را به‌عنوان طرح‌های برتر بتنی کشور در سال ۱۳۹۲ برگزید.

به همین مناسبت طی مراسمی سه‌شنبه 16مهرماه - روز ملی بتن از ساعت14 در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام خواهد شد، از دست اندرکاران این دو پروژه عمرانی شهر تهران تقدیر به عمل خواهد آمد.مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران به دعوت دکتر هرمز فامیلی رئیس هیأت مدیره انجمن بتن ایران، ضمن حضور در این مراسم به معرفی پروژه‌های فوق‌الذکر که جنبه ملی دارند، خواهد پرداخت.

پیش از این سازه‌هایی چون پل جوادیه و پل دسترسی غربی برج میلاد به‌عنوان سازه‌های برتر فولادی کشور در سال‌های 1389 و 1390 معرفی شده بودند و سال1391 نیز تندیس سیمین انجمن مدیریت کیفیت ایران به پاس تحولات گسترده و سریع عمرانی 2سال اخیر پایتخت به معاون فنی و عمرانی شهردار تهران اعطا شده بود.

به این ترتیب با انتخاب 2پروژه عمرانی دیگر به‌عنوان طرح‌های برتر بتنی کشور در سال‌جاری، افتخار دیگری نصیب تلاشگران عرصه سازندگی در دوره کنونی مدیریت شهری شد تا حرکت شهرداری تهران در تحقق شاخصه کیفیت در عین رعایت سرعت و دقت، بار دیگر از سوی نخبگان و کارشناسان علوم فنی و مهندسی مهر تأیید دریافت کند.

معیارهای انتخاب

هرمز فامیلی، رئیس هیأت مدیره انجمن بتن ایران و عضو کمیته داوران در این رابطه اظهار کرد: همزمان با روز جهانی بتن، کمیته داوران انجمن بتن ایران که با عضویت 9نفر از پیشکسوتان عرصه دانشگاه و صنعت در این حوزه تشکیل شده است، طرح‌های بتنی کشور را ارزیابی و نسبت به انتخاب برترین‌ها در سال‌جاری اقدام کرد. فامیلی ابداع و نوآوری، زمانبندی، هزینه تمام‌شده و کیفیت اجرا را ازجمله معیارهای انتخاب طرح‌های برتر بتنی عنوان کرد و افزود:

تونل نیایش علاوه بر اینکه از امتیازهایی خاص در زمینه پایبندی به زمانبندی پیش‌بینی شده و هزینه تمام‌شده برخوردار بوده، در نوع بتن استفاده شده نیز نوآوری داشته و در احداث آن از بتن خودتراکم که در چند سال اخیر ابداع شده، به‌صورت موفقیت‌آمیز استفاده کرده است. رئیس انجمن بتن ایران درباره دلایل انتخاب پل‌های تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران - کرج نیز توضیح داد:

عملیات عمرانی احداث این پل‌ها به مدد استفاده از سیستم‌های نوین سازه نگهبان، بدون انسداد مسیر یا انحراف ترافیکی اجرا شد؛ ضمن اینکه اجرای این طرح با سرعت قابل‌قبولی دنبال شد و در زمانبندی پیش‌بینی شده به بهره‌برداری رسید. شایان ذکر است که عرض محدود رفیوژ میانی آزادراه تهران - کرج نه‌تنها یکی از محدودیت‌های جدی در طراحی و انتخاب روش‌های اجرایی پروژه پل‌های ارتباطی بزرگراه شهید باکری به آزادراه تهران - کرج محسوب می‌شد بلکه امکان احداث پایه‌های حجیم سازه‌های نگهبان را از مجریان پروژه سلب کرده بود. بنابراین روش جدیدی در ایجاد سازه نگهبان مدنظر قرار گرفت و به جای استفاده از سازه‌های متداول فولادی، از ستون‌های مقاوم آلومینیومی بهره‌گیری شد که علاوه بر برخورداری از وزن کمتر، با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند.

کد خبر 234150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز