همشهری آنلاین: دریاچه ناترون واقع در تانزانیا یکی از آرام‌ترین دریاچه‌های آفریقا به شمار می رود، اما در عین حال یکی از مرموز‌ترین دریاچه‌های آفریقا نیز به نظر می‌آید زیرا تاکنون تصاویر عجیبی از این دریاچه به ثبت رسیده است.

براساس گزارش دیسکاوری، آب قلیایی این دریاچه از pH بالایی برخوردار است،‌بیش از 10.5 و به اندازه‌ای تند و تیز است که می‌تواند پوست بدن و چشم‌های حیواناتی که با این محیط آشنایی نداشته و به آن سازگاری ندارند را بسوزاند.

قلیلیی بودن آب این دریاچه ناشی از کربنات سدیم و دیگر مواد معدنی است که از تپه‌های اطراف به سوی این دریاچه در جریان است و رسوبات کربنات سدیم که زمانی از آن برای مومیایی کردن مصری‌ها استفاده می‌شد، برای حفظ بقایای جانداران بداقبالی که بدنشان با آب دریاچه سازگاری نداشته و ناآگاهانه وارد آب این دریاچه‌ می‌شوند نیز کاربرد دارد.

باوجود اینکه برخی منابع اعلام کرده‌اند که حیوانات ناسازگار با این محیط به محض ورود به آب این دریاچه تبدیل به سنگ شده و می‌میرند، آبهای قلیایی این دریاچه میزبان اکوسیستمی شکوفا و سرزنده متشکل از باتلاق‌های نمکی، تالاب‌های آب شیرین، پرندگان آب شیرینی مانند فلامینگوها،‌ ماهی تیلاپیا، و جلبک‌ها است که غذای اصلی فلامینگوها به شمار می‌رود.

نیک برند عکاسی است که توانسته تصاویر ترسناک و عجیبی از اجساد جانورانی که در این دریاچه تبدیل به سنگی از رسوبات کربنات سدیم شده‌اند به ثبت برساند. وی در این تصاویر اجساد پرندگان و خفاش‌هایی را نمایش داده که بر روی آب شناور بوده یا جریان آب آنها را به ساحل دریاچه پرتاب کرده‌است.

وی می‌گوید کسی دلیل دقیق مرگ این جانداران را نمی‌داند اما آب این دریاچه به اندازه‌ای شور و قلیایی است که می‌تواند رنگ جعبه‌های فیلم کداک را کمتر از چند ثانیه پاک کند. این عکاس اجساد سنگ شده حیوانات را در طبیعت دریاچه به حالت‌های طبیعی قرار داده و از آنها به شکلی عکاسی کرده که انگار زنده هستند.

دریاچه ناترون یکی از دو دریاچه قلیایی در شرق آفریقا است که از چشمه‌ها و جوی‌های کوچک تغذیه می‌شود و درجه حرارت آب آن در روزهای گرم می‌تواند تا 41 درجه افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶