گروه اقتصادی: واکنش‌ها به اظهارنظر ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی همچنان ادامه دارد و مناظره عصر دیروز تلویزیون هم باعث شفاف‌ترشدن دیدگاه‌های موافقان و مخالفان شد.

اظهارنظر 2هفته پیش ولی‌الله سیف درباره منطقی بودن قیمت 3000تومان به‌ازای هر دلار آمریکا در بازار ایران باعث صف‌آرایی دیدگاه‌های موافقان و مخالفان شد و در تازه‌ترین اظهارنظر، داوود دانش جعفری وزیر پیشین اقتصاد هرگونه بلندپروازی برای کاهش قیمت ارز را غیرمنطقی دانست.

به گزارش فارس، وی افزود: هم‌اکنون منابع ارزی کشور به‌دلیل تحریم‌ها و مشکل نقل و انتقال پول، چندان زیاد نیست که بتوانیم برای کاهش نرخ ارز بلندپروازی کنیم. آرزوی ما این است که پول ملی آنقدر قوی شود که قابل رقابت با ارز‌های خارجی باشد، اما در این مقوله اگر اشتباه کنیم ممکن است وضعیت اقتصاد از شرایط فعلی هم بدتر شود.

تصمیم‌های شخصی خسارت‌بار است

محمد خوش‌چهره اقتصاددان در مناظره دیروز درباره اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در دولت، آقای سیف از همه صاد‌ق‌تر و شجاع‌تر بود. این یک نمره مثبت برای او دارد اما در روش جای بحث است. او با تشریح دیدگاه‌های مختلف تیم اقتصادی دولت برای تعیین نرخ ارز افزود: باید یک برنامه یکنواخت سازگار تدوین شود. اگر سیاست ارزی به هوای درآمد ارزی بالا رود مشکل ایجاد می‌کند. او گفت: اخطار می‌دهم تا تصمیمات شخصی، موجب تصمیم‌گیری کلان نشود زیرا اگر این روند ادامه داشته باشد، خسارت بالایی گریبانگیر کشور می‌شود.

اظهارات سیف توجیه اقتصادی دارد

کورش پرویزیان که به‌عنوان نماینده بانک مرکزی در برنامه مناظره حضور داشت به این سؤال که آیا دولت از بابت دلار درآمد‌زایی می‌کند، با تأکید بر اینکه باید اطلاعات درستی به مردم داده شود، گفت: اظهارات سیف توجیه اقتصادی دارد چون اتفاقی در بیرون رخ نداده است که دلار کاهش یابد. وی با بیان اینکه همچنان امکان دسترسی به منابع ارزی وجود ندارد و سیستم بانکی نیز تحریم است، گفت:

بانک مرکزی به‌دنبال تثبیت نوسانات نرخ ارز است و این مسئله به‌عنوان نخستین گام بانک مرکزی در راستای بازار ارز دنبال می‌شود و با توجه به برنامه‌هایی که درنظر گرفته در حال حاضر این دامنه نوسان که پیش از این بین 1000تا 1500تومان بوده به کمتر از 1000تومان یعنی حدود 500تا 600تومان رسیده است. عضو شورای پول و اعتبار در پایان گفت: در مورد تأثیر نرخ ارز باید 3نکته را به مردم بگوییم، نخست اینکه نرخ ارز چه اثری در زندگی آنها دارد، دوم اثر این نرخ روی بنگاه‌های اقتصادی چگونه است و سوم اینکه نرخ ارز روی سایر بخش‌ها و به‌خصوص واسطه‌ها چه تأثیری دارد.

کد خبر 233684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز