همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای نظام ادغام یافته آموزش پزشکی و بهداشت، گفت: این ادغام پس از گذشت ۲۸ سال نیاز به بازنگری و آسیب شناسی دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید امیر محسن ضیایی در مراسم تودیع و معارفه معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به تجارب زیادی که در نظام آموزش پزشکی کسب شده، خاطرنشان کرد: نباید با نادیده گرفتن این تجارب از ابتدا مسیر را شروع کنیم و باید با استفاده از ارزیابی از این تجارب بهره ببریم.

وی با بیان اینکه تغییرات مدیریتی تنها تغییر سنگر است که علاوه بر آن باید به پیشکسوتان این حوزه که امروز در میان ما نیستند نیز احترام بگذاریم، به برنامه‌های کوتاه مدت حوزه معاونت آموزشی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات وزارت بهداشت اختلاط بین کارهای ستادی و کارهای صف است که این باعث می‌شود وزارت بهداشت از کار اصلی خود بازبماند.

وی با تاکید بر اینکه هر بخش از حوزه آموزش که امکان واگذاری آن وجود دارد باید به دانشگاه‌های علوم پزشکی تفویض شود، تصریح کرد: زیرا کار ستادی کار اصلی وزارت بهداشت است و وزارت بهداشت باید به انجام کارهای کلان مشغول باشد.

وی با اشاره به ارتقای توان کارشناسی و تصحیح زیرساخت‌های IT، گفت: بسیاری از کارها با این نظام الکترونیک به راحتی قابل انجام  است.

ضیایی با اشاره به بحث محتوایی پیرامون نظام آموزش و درمان ادغام شده در کشور، اظهارکرد: بسیاری از دستاوردهایی که امروز داریم حاصل این نظام ادغام شده است. امروز وزارت بهداشت تنها دستگاه اجرایی است که خدمات مورد نیاز مردم را به طور کامل تامین کرده و نیازی به بیرون ندارد.

وی با اشاره به اینکه پس از گذشت 28 سال از ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان، این نظام نیاز به بازنگری و آسیب شناسی دارد، تصریح کرد: امروز چالش‌هایی در این نظام ایجاد شده که باید با شناسایی نقاط خوب و بد این نظام، نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرد، البته نباید فراموش کرد که امروز بسیاری از کشورهای خارجی پیرو این نظام ادغام شده هستند و ما به عنوان پیشرو باید در دنیا از نظر علمی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پاسخگویی مرکز اصلی نظام ادغام یافته است، خاطرنشان کرد: امروز باید بررسی شود که این نظام چقدر پاسخگو بوده است و چقدر از نظام سلامت حمایت کرده است.

افت کیفیت از چالش‌های بزرگ علوم پزشکی است

وی با اشاره به اینکه افت کیفیت آموزش پزشکی در حال حاضر یکی از چالش‌های بزرگ این زمینه به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد:‌ از دید کارشناسان کیفیت آموزش پزشکی افت پیدا کرده است و این امر به این دلیل است که زمانی نیاز به حرکت در جهت ارتقای کمی بود که باعث شد از ارتقای کیفی کاسته شود، اما با توجه به اینکه در حال حاضر نیاز فوری به ارتقای کمی نداریم، فرصت مناسبی است که به بحث ارتقای کیفی بپردازیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به توسعه بی قواره سازمان‌های آموزشی و دانشگاه‌ها، اظهارکرد: در گذشته نیاز به این توسعه بود و باید در هر استان یک دانشگاه علوم‌پزشکی ایجاد می‌شد، امروز این توسعه روز افزون باعث ایجاد اشکال در نظام آموزش پزشکی می‌شود. هدف نظام آموزش پزشکی و درمان حفظ و ارتقای سلامت جامعه است، بنابراین نباید از منابع موجود در جهت افزایش آموزش صرفا برای آموزش استفاده کرد، لازم است از این منابع به صورت هدفمند استفاده شود و توسعه هدفمند را در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر لزوم بازبینی برنامه‌های آموزشی، تصریح کرد: آموزش پزشکی را باید با نگاهی آینده‌نگر و با توجه به تغییرات 10 سال آینده بررسی و روزآمد کرد، در این راستا لازم است دو مبحث پزشک خانواده و آموزش سلامت محور، محور آموزش‌های پزشکی قرار گیرد.

بیکاری نیروی پزشک جامعه معضلی است که امروز با آن مواجهیم

وی همچنین برآورد نیروی انسانی را از نیازهای آموزش پزشکی دانست و افزود: باید مشخص شود در چه مقطع و چه رشته‌ای نیاز به پزشک وجود دارد، البته مطالعات پراکنده‌ای در این زمینه صورت گرفته که کافی نیست. باید مطالعه‌ جامعی انجام شود که البته امر مشکلی است، با اینحال باید میزان نیاز به نیروی انسانی در زمینه پزشکی با توجه به شرایط مختلف ارزیابی شود، زیرا همانطور که کمبود نیروی پزشکی برای این نظام خطرناک است، مازاد آن نیز مشکل به حساب می‌آید. بیکاری نیروی پزشک جامعه معضلی است که امروز با آن مواجهیم.

وی همچنین مشکلات رشته‌های بین رشته‌ای در علوم پزشکی را از ضعف‌های نظام ادغام یافته دانست و تصریح کرد: باید در این زمینه نیز مدیریت شود و این رشته‌های بین رشته‌ای نیز تحت پوشش قرار گیرد.

ضیایی همچنین درباره جزئی شدن رشته‌های علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: افزایش تعداد رشته‌های علوم پزشکی و ریز شدن این رشته‌ها از یک طرف باعث ارتقا می‌شود، اما از سویی دیگر بیمار را سرگردان کرده و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. بسیاری از کشورهایی که در این مسیر بیش از اندازه پیش رفته‌اند، متوجه هزینه‌های زیاد آن شده‌اند. در عین حال نمی‌توان از یک پزشک عمومی در همه زمینه‌ها استفاده کرد، زیرا امروز مردم توقع خدمات و سطح کیفیت بالا را دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین تقویت ارتباط بین المللی را از دیگر برنامه‌های خود دانست و در این باره اظهارکرد: ارتباط بین‌المللی در حال حاضر ضعیف است. کشور ما در زمینه پزشکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که این ضعف در زمینه ارتباطات بین‌المللی باعث می‌شود آن طور که شایسته است در دنیا شناخته نشود.

بیمارستان‌های آموزشی تجمیع می‌شوند

وی همچنین با اشاره به اینکه بیمارستان‌های آموزشی یکی از محل‌های آسیب آموزش پزشکی هستند، خاطرنشان کرد: لازم است در مورد بیمارستان‌های آموزشی بحث تجمیع این بیمارستان‌ها انجام شود. با توجه به اینکه بودجه این بیمارستان‌ها کم است، لازم است بخش آموزشی از بخش درمانی جدا شود که در بخش تقسیم بودجه اختلاف ایجاد نشود، بنابراین تجمیع بیمارستان‌های درمانی از برنامه‌های معاونت آموزشی است و علاوه بر آن من معتقدم این بیمارستان‌ها از خودگردانی نیز باید خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات درمانی کشور بحث توزیع نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد نیروی انسانی زیاد است، اما در بحث توزیع این نیرو با مشکل مواجه هستیم که البته این مربوط به معاونت آموزشی نمی‌شود و این مشکل ناشی از بحث توسعه است. باید برای خدمت در مناطق دور افتاده و محروم برای پزشکان درآمد را افزایش داد و همچنین به بحث برون گرایی توجه کرد.

معاون آموزشی وزرات بهداشت با اشاره به اینکه آموزش پزشکی باید در جهت برنامه‌های بالاتر و چشم انداز در نظر گرفته شده حرکت کند، تصریح کرد: تغییر مدیران باید به گونه‌ای باشد که به این روند صدمه نزند.

وی با اشاره به اینکه ارتقای کیفی باید در همه ارکان صورت گیرد، اظهار کرد: در درجه اول باید تغییر در درون داد یعنی دانشجو صورت بگیرد در این زمینه لازم است بررسی شود، آیا این نحوه پذیرش دانشجو درست است و پس از آن بهترین نظام انتخاب برگزیده شود.

وی افزود: در مرحله دوم فرایندهایی قرار دارند که اعضای هیات علمی مهمترین موضوع آن است، بنابراین باید در نحوه انتخاب اعضای هیات علمی نیز بازنگری شود. همچنین لازم است به بخش ارزشیابی نیز توجه شود و در نحوه برگزاری آزمون‌ها نیز بازنگری شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به لزوم برقراری ارتباط نزدیک با دانش اموختگان رشته علوم پزشکی، تصریح کرد:‌ برنامه آموزشی از این طریق نیز باید اصلاح شود که امیدوارم با کمک خدا بتوانم این برنامه‌ها را انجام دهم.

کد خبر 233010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز