همشهری آنلاین: نخستین جلد از روز شمار ایران که تحولات تاریخی سال 1299 تا 1300 را درخود جای داده، از سوی انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش همشهری آنلاین دراین کتاب که حسن‌ فراهانی آن را تدوین کرده است ،  هر اتفاقی که دقیقاً در یک روز خاص رخ داده است گزارش شده  تا محقق بتواند با برقراری ارتباط میان رخدادها از یک واقعه تصویری صحیح برای خود بسازد.

کودتای سوم اسفند 1299 شمسی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران و همچنین از تحولات مهم خاورمیانه در فضای بین‌المللی محسوب می‌شود که تاریخ ایران را وارد سیری متفاوت با سیر تاریخی پیش از آن نمود.

بررسی این موضوع و تحولات بعدی آن درتاریخ معاصر ایران و آشکار ساختن زوایای پنهان دوره مذکور سبب شد مجموعه مجلدات روزشمار تاریخ معاصر ایران و آشکار ساختن زوایای پنهان دوره مذکور سبب شد مجموعه مجلدات روزشمار تاریخ معاصر ایران به مرور ایام تهیه و تدوین شود.

 نگارنده روزشمار تاریخ معاصر ایران بر آن است که با توجه عمیق به اسناد، فقط رویدادها را کنار یکدیگر قرار دهد. به عبارت دیگر وقایع را به ترتیب زمان وقوع آنها بازگو کند و از هرگونه اظهار نظر و قضاوت و نتیجه‌گیری بپرهیزد و آن را به شخص محقق واگذار نماید.

گزارش همشهری‌ ‌آنلاین حاکیست که مولف برای  تهیه جلد اول این اثر حجم گسترده‌ای از اسناد شامل بیش از دویست و هفتاد هزار سند را مطالعه کرده و بعد از استنساخ و برگرداندن متن اسناد به نثر و ادبیات متداول امروز و گویا کردن رجال و موضوعات مختلف، سعی کرده است متنی روان را در فراروی علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار دهد.

در این اثر علاوه بر مآخذ بسیار متعدد کتابخانه‌ای از منابع و مراکز عمده اطلاع‌رسانی ذیل نیز استفاده شده است که برخی از آنها عبارتند از : آرشیو مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، مرکز بررسی اسناد تاریخی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان اسناد ملی ایران، مرکز اسناد ریاست جمهوری، مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، مرکز اسناد وزارت امور خارجه، اسناد موجود در مجموعه‌های اسنادی بریتانیا، ‌فرانسه، امریکا ... و اسناد مجموعه‌های خصوصی و کلیه مطبوعات اعم از روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه، فصل‌نامه و سالنامه و ... کتب خاطرات و سفرنامه‌های داخلی و خارجی معتبری که رخدادهای این دوره را در خود جای داده اند.

پیش از این تنها روز شمار تاریخ معاصر کتاب سه جلدی دکتر باقر  عاقلی بود که چاپ ششم آن از سوی انتشارات نامک به بازار کتاب عرضه شده است.

همین گزارش حاکیست که موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران هم به همت دکتر غلامحسین زرگری نژاد روزشمار تحولات عصر قاجاریه را به بازار کتاب عرضه کرده است که جلد اول آن اینک دربازار موجود است.

کد خبر 23223

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز