دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: روغن کانولا که مصرف‌کنندگان آن را به دلیل خصوصیات مفید تغذیه‌ای می‌شناسند، حاوی کمترین مقدار اسیدهای چرب اشباع است و این در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی است.

روغن کانولا و پیشگیری از بیماری‌ها

همان طور که می‌دانیم؛ اسیدهای چرب اشباع که به خصوص در ترکیب چربی‌های جامد وجود دارند، عامل پدیدآورنده بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. پس از این نظر روغن کانولا یکی از مهم‌ترین و بهترین روغن‌های گیاهی موجود برای مصارف تغذیه‌ای انسان است.

از سوی دیگر روغن کانولا حاوی اسیدهای چرب غیراشباع (مایع) است که نتایج تحقیقات علمی ارتباط آن‌ها را با کاهش کلسترول خون نشان داده است.

همچنین روغن کانولا دارای مقادیر متوسطی از اسیدهای چرب ضروری می‌باشد که در بدن ساخته نمی‌شوند و نیز منبع سرشاری از ویتامین E است که با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی (ضد اکسید شدن) می‌تواند در سلامت بدن مۆثر باشد. همچنین مانند سایر روغن‌های گیاهی، روغن کانولا نیز بدون کلسترول است و ضمناً کمتر از 2 درصد ترکیب اسیدهای چرب آن را اسیداروسیک تشکیل می‌دهد.

باید دانست چربی بخشی از تمام سلول‌های بدن است که نقش‌های متعددی از جمله انرژی‌زایی و کمک به جذب ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین‌های A، D، E و K) دارد، بنابراین وجود چربی خوب و باکیفیت تغذیه‌ای بالا در رژیم غذایی تأثیر بسزایی در ایفای نقش چربی‌ها در بدن و نهایتاً سلامت ما دارد. بنابراین مصرف روغن کانولا به مقدار مناسب در رژیم غذایی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها از لحاظ روغن باشد.

شایان‌ذکر است هر دانه کانولا حدوداً 40 درصد روغن دارد. این دانه‌ها برای روغن‌گیری جهت مصارف خوراکی انسان، لِه و فشرده می‌شوند. باقیمانده آن‌ها هم که منبع غنی از پروتئین است، برای تولید غذای دام استفاده می‌شود.

سودمندی روغن کانولا در پیشگیری از سرطان

با استفاده از روغن کانولا در برنامه غذایی می‌توان خطر ابتلا به سرطان را در مادر و نوزاد کاهش داد. محققان در نشست اخیر انجمن تحقیقات سرطان آمریکا اعلام کردند، گنجاندن روغن کانولا به جای روغن ذرت در برنامه غذایی مادران باردار به کاهش خطر بروز سرطان سینه در آنان و حتی فرزندانشان کمک می‌کند.

بررسی اخیر پژوهشگران درباره حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد، جایگزین کردن روغن ذرت با روغن کانولا به علت وجود مقدار بیشتر اسید چرب امگا 3 در این روغن و مقدار کمتر اسید چرب امگا 6 در آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در مادر و کودک می‌شود. البته برای تأیید نتایج این تحقیق در انسان به مطالعات تکمیلی نیاز است.

مصرف روغن کانولا از بدن در برابر سرطان روده محافظت می‌کند

مطالعه و آزمایش مصرف روغن کانولا بر روی حیوانات نشان می‌دهد که اندازه تومورهای روده بزرگ با مصرف این روغن کاهش می‌یابد. دانشمندان دانشگاه ایالت داکوتا با آزمایش این روغن می‌گویند که استفاده از این روغن در پخت‌وپز موجب جلوگیری از گسترش و رشد تومورهای روده بزرگ می‌شود.

پروفسور «Dwiredi» رئیس بخش SDSU علوم دارویی و همکارانش مقاله‌ای با عنوان «رژیم غذایی کانولا و تأثیرات آن بر سرطان روده بزرگ» در مجله «تغذیه و سرطان» منتشر کردند. این نخستین بار است که کسی به بررسی مصرف روغن کانولا در جلوگیری از سرطان روده بزرگ در میان حیوانات پرداخته است.

مطالعات نشان می‌دهد که در این آزمایش تومورهای 58 درصد موش‌ها مهار و کنترل شده است و در 90 درصد آن‌ها اندازه تومور رشد پیدا نکرده است. سرطان روده بزرگ عامل و میر بسیاری از آمریکایی‌ها نسبت به سایر سرطان‌ها است؛ سال 2010 انجمن سرطان آماری ارائه کرد که در آن 102 هزار و 900 نفر در آمریکا به سرطان روده مبتلا هستند و 39 هزار و 670 نفر دیگر نیز به سرطان انتهای روده بزرگ مبتلا هستند و از این میان 51 هزار و 370 نفر مرده‌اند.

تحقیقات پیرامون سرطان روده بر اساس مطالعات اولیه بر روی روغن کانولا توسط Dwiredi و همکارانش انجام شد که نشان می‌دهد، اسید چرب امگا 3 اثری شیمیایی ایجاد می‌کند که باعث مهار آنزیمی به نام «سیکلواکسیژناز» و کاهش سنتز اسید آراشیدونیک در بدن می‌شود که هر دو از عوامل ایجاد التهاب هستند.

در سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون سلول‌های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند. این بیماری در هر سنی بروز می‌یابد اما میزان بروز در سن بالای 50 سال بیشتر است. از علائم این بیماری، عفونت‌ها، بواسیر، اسهال، یبوست، استفراغ، ضعف و یرقان و زردی است.

روغن کانولا در برابر سندروم متابولیک

بر اساس نتایج پژوهش‌های یک تیم از محققین کانادایی و آمریکایی نشان داده شد که روغن کانولا و روغن کانولای غنی از اسید چرب اولئیک می‌تواند باعث کاهش چربی شکمی شود.

همچنین محققین دریافتند که مصرف روغن‌های گیاهی مشابه می‌تواند یک روش ساده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری سندرم متابولیک باشد، که می‌تواند از هر 3 آمریکایی بر روی یک نفر بزرگ‌سال و از هر 5 کانادایی بر روی یک نفر بزرگ‌سال اثرگذار باشد.

به بیان دکتر پنی کریس، متخصص تغذیه؛ اسیدهای چرب با یک پیوند دوگانه‌ی موجود در این قبیل روغن‌ها می‌تواند موجب کاهش چربی شکمی و در نهایت کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک گردد.

در این مطالعه 121 نفر در معرض خطر سندرم متابولیک تحت یک رژیم حفظ وزن 2000 کالری در روز، یک پنجم میزان چربی مورد نیاز خود را یعنی 5/1 از 40 گرم را روغن دریافت کردند. آزمودنی‌ها در این مطالعه 5 عامل خطر را دارا بودند؛ فشارخون بالا، تری گلیسیرید بالا، HDL پایین، چربی شکمی و قند خون بالا که می‌توانند موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و حمله‌ی قلبی شوند. این مطالعه برای 5 نوع روغن مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که روغن‌های غنی از اسید چرب با یک پیوند دوگانه و کانولا توانستند در عرض 4 هفته چربی شکمی آزمودنی‌ها را به میزان 6/1 درصد در مقایسه با روغن آفتابگردان کاهش دهند.

منابع: فارس، سلامت نیوز، دنیای تغذیه

کد خبر 232163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز