مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک طرح تحقیقاتی به تعیین خصوصیات و ارزیابی آثار ضد آفتاب نانولیپوزوم‌های حاوی زعفران و سافرانال پرداختند .

زعفران

به گزارش خبرگزاری مهر، این تحقیق توسط دکتر محمود رضا جعفری، دکتر حسین حسین زاده، دکتر فاطمه ایمانی و دکتر شیوا گل محمد زاده از اعضاء هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

در این مقاله آمده است: زعفران در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد و یکی از خواص این گیاه، دارا بودن ظرفیت جذب اشعه فرابنفش است.

در این تحقیق فرآورده‌ها شامل نانولیپوزوم‌های تهیه‌شده از عصاره هیدروالکلی کلاله زعفران با غلظت‌های 2، 4 و 8% و هم‌چنین نانولیپوزوم‌های حاوی سافرانال با غلظت‌های 0.25، 0.5 و 1% بود. لوسیون استاندارد هموسالات 8% نیز بر اساس استاندارد FDA به‌منظور تعیین SPF و مقایسه صحت روش تهیه شد. SPF فرآورده‌های تهیه شده به روش برون‌تن حلال رقیق‌شده با استفاده از معادله Mansur‌ و همکاران و اندازه گیری جذب، به‌دست آمد.

نتایج این مطالعه نشان داد که SPF نانو لیپوزوم‌های حاوی عصاره زعفران 8% به‌صورت معنی‌داری بیش تر از SPF ماده ضد آفتاب استاندارد هموسالات با غلظت مشابه 8% است.

این نتیجه نشان می‌دهد زعفران می‌تواند به‌عنوان یک عامل ضدآفتاب عمل کند. این مطالعه همچنین نشان داد SPF جز سافرانال موجود در زعفران با غلظت 0.5% و 1% به‌صورت معنی‌داری بزرگ‌تر از SPF ماده ضدآفتاب استاندارد هموسالات با غلظت 8% است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نانولیپوزوم‌های حاوی عصاره زعفران می‌تواند به‌عنوان یک جاذب اشعه فرابنفش و ضدآفتاب طبیعی استفاده شود. هم‌چنین با استفاده از نانولیپوزوم‌های حاوی سافرانال موجود در زعفران می‌توان با غلظت‌های بسیارکم به SPF بالایی دست یافت.

کد خبر 231656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز