سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری در منطقه پاسگاه های مرزی سوبله، رشیدیه و صفریه در مرز ایران از اوایل شهریور ماه ۱۳۵۹ آغاز شد ولشکر ۹۲ زرهی از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تیپ سوم خود را از دشت آزادگان با مأموریت اشغال مواضع پدافندی، در منطقه مستقر کرد.

عملیات پدافندی سوسنگرد

این یکان ها هر چند به دلایل حوادث بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توانایی کافی جهت مقابله با نیروی بسیار آماده را نداشتند، ولی مطابق طرح های پیش بینی شده با اجرای عملیات تأخیری باعث شدند عراق ضمن قبول تلفات و ضایعات بسیار، از دستیابی به اهداف اصلی و یا تمامی اهداف تعیین شده باز مانده و در مواضع نامناسب زمینگیر شود.

عملیات پدافندی سوسنگرد

از روز 31/6/59 تا 7/7/ 59 به مدت هشت روز ، یکی از سنگین ترین نبردهای ابتدای جنگ در این منطقه به وقوع پیوست؛ به حدی که روز هشتم نیروی هوایی و هوا نیروز ارتش ایران بیشترین توان خود را در پشتیبانی هوایی انجام دادند.

نتیجه

تدبیر اتخاذ شده مبنی بر به کارگیری گروه رزمی 148 از لشکر 77 خراسان از نیروی زمینی ارتش ایران در محور حمیدیه سوسنگرد و ضرباتی که تیم شکار تانک گروه عملیات نامنظم شهیدچمران به عراق وارد آورد، باعث شد دشمن از این محور عقب نشینی کرده و تانک های بسیاری را از خود به جای گذارد.

هر چند در این محور مناطقی به تصرف دشمن در آمد ، ولی از نزدیک شدن دشمن به اهواز ممانعت به عمل آمده و از الحاق نیرو های عراق در منطقه سوسنگرد با نیرو هایی که در جاده اهواز - خرمشهر تا 15 کیلومتری اهواز پیشروی کرده بودند ، جلوگیری شد.

منبع: روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش

کد خبر 231344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز