همشهری آنلاین: پروانه‌های ساکن آمازون دارای نوشیدنی عجیبی هستند که از آن برای تامین مواد معدنی بدن خود استفاده می‌کنند.

براساس گزارش لایو‌ساینس، این پروانه‌ها برای دسترسی به نوشیدنی محبوب خود باید در نزدیکی سر لاکپشت‌ها تجمع کنند،‌ زیرا این نوشیدنی اشک چشم لاکپشت است.

لاکپشت‌ها زرد رودخانه‌ای منبع اصلی نوشیدنی این پروانه‌ها هستند و اشک آنها حاوی نمک و سدیم است، ماده معدنی مهمی که در غرب آمازون بسیار نادر است. در واقع میزان سدیم در این منظقه نسبت به دیگر مناطق زمین بسیار کمتر است زیرا این منطقه از اقیانوس اطلس که منبع بزرگ نمک به شمار می‌رود هزار و 600 کیلومتر فاصله دارد و همچنین در معرض جریان‌های بادی حاوی ذرات معدنی که از کوهستان آندس می‌وزند نیز قرار ندارد.

غبار و مواد معدنی از شرق وارد آمازون می‌شوند و در اغلب موارد نیز باران پیش از اینکه ذرات بتوانند خود را به غرب برسانند،‌آنها را شسته و از بین می‌برد.

زنبورها نیز از حشراتی هستند که به اشک لاکپشت‌ها علاقمندند،‌اما ظاهرا این حشرات بیشتر از پروانه‌ها برای لاکپشت‌ها آزار دهنده هستند زیرا صدای زیادی از خود ایجاد می‌کنند. لاکپشت‌ها برخلاف پروانه‌ها به لطف رژیم غذایی گوشتی که دارند مقدار زیادی سدیم دریافت می‌کنند. گوشت حاوی مقدار زیادی نمک است و از آنجایی که پروانه‌ها از گیاهان تغذیه می‌کنند،‌ برای تامین سدیم بدن خود محتاج لاکپشت‌ها می‌شوند.

اشک لاکپشت تنها منبع سدیم برای پروانه‌ها به شمار نمی‌رود،‌ این حشران نمک و سدیم مورد نیاز خود را از سواحل گل‌آلوده رودخانه‌‌ها، برکه‌ها، لباس‌های عرق کرده و یا عرق بدن انسان‌ها نیز تامین می‌کنند.

محققان هنوز نمی‌دانند که آیا این رفتار پروانه‌ها برای لاکپشت‌ها مضر یا مفید است،‌اما می‌دانند که لاکپشت‌ها با تجمع پروانه‌ها در برابر گربه‌سانان بزرگ آسیب‌پذیر‌تر می‌شوند زیرا پروانه‌ها توجه این حیوانات را به راحتی به خود جلب می‌کنند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵