مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه فلوریدا موفق شدند تار عنکبوت را به یک ماده رسانای بسیار مقاوم تبدیل کنند

تار عنکبوت، مقاوم‌ترین رسانای جهان

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه فلوریدا با استفاده از نانوتیوب‌های کربن، تار عنکبوت را به یک رسانای الکتریکی انعطاف‌پذیر و بسیار مقاوم تبدیل کردند.

تار عنکبوت با وجود انعطاف‌پذیری فوق‌العاده، یکی از مقاوم‌ترین مواد موجود در طبیعت است.

این ماده فوق‌العاده فاقد خاصیت رسانش الکتریکی است. محققان با ایجاد لایه نازکی از نانوتیوب‌های کربن روی تار عنکبوت توانستند آن را به ماده‌ای رسانا بدل کنند.

برای انجام این کار، محققان ابتدا تار نوعی عنکبوت موسوم به عنکبوت طلایی بافنده را جمع‌آوری کردند و سپس نانوتیوب‌های کربن قطبش یافته را به صورت گرد روی آن ریختند؛ به این ترتیب نانوتیوب‌ها به تارهای عنکبوتی که به طور طبیعی دارای بار الکتریکی هستند، می‌چسبند. سپس چند قطره آب روی ماده به دست آمده ریختند و آن را بین دو لایه نازک تفلون تحت فشار قرار دادند.

محققان پس از خشک شدن مواد، مجدداً لایه ضخیمی از نانوتیوب‌های کربنی را روی آن ریختند تا ماده‌ای را به دست آورند که سه برابر مقاوم‌تر از تارعنکبوت است.

این ماده فوق‌العاده نسبت به پالس‌های الکتریکی حساس بوده و به راحتی می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی قلب انسان را شناسایی کند. به همین علت می‌توان از آن در تولید دستگاه‌های تشخیص ضربان قلب بهره گرفت. همچنین این ماده رسانای جدید به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، گزینه بسیار مناسبی برای تولید نسل جدید مدارهای الکتریکی محسوب می‌شود.

کد خبر 231030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز