یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمدحسین‌عماد مجسمه‌ساز شناخته شده درباره کارگاه آموزشی مجسمه‌سازی با چوب که به ابتکار گالری آریا هم اکنون در شمال کشور برپاست، معتقد است اگر برپایی این کارگاه های آموزشی ادامه پیدا کند می‌توان امیدوار بود بخشی از جوانان که امکان ورود به بخش حرفه ای به دلیل عدم تجربه کافی در این امر را ندارند وارد بدنه حرفه ای مجسمه‌سازی شوند.

مجسمه

به گزارش همشهری آنلاین، از 15 شهوریور ماه کارگاه آموزشی مجسمه‌سازی به همت گالری آریا در فضایی به مساحت 85 هکتار در روستای چولاب بین آستانه اشرفیه و لاهیجان و با حضور 10 هنرمند مجسمه ساز برگزار شد.

این کارگاه توسط محمد حسین عماد هدایت می‌شود تا در نهایت ساخت مجسمه چوبی بر روی تنه های 140 در 60 سانتی متری همین روزها به اتمام برسد.

عماد درباره این کارگاه می‌گوید: این کارگاه با همکاری سید محسن هاشمی برگزار می‌شود و من بر اساس طرح هایی که هر هنرجو دارد سعی می‌کنم در کار ساخت مجسمه او را هدایت کنم و خوشبختانه 80 درصد کار مجسمه ها تا امروز به پایان رسیده است.

وی درباره انتخاب هنرجوها و اینکه آیا از قبل همه آنها ماکتی از کار ارائه داده بودند گفت: برخی از هنرجوها ماکت ارائه دادند و برخی هم طرحی در ذهن یا روی کاغذ داشتند.

اینجا بیشترین مسئله ما آشنایی با ماده بود. اینکه این مجسمه سازان که تجربه کار روی مجسمه های کوچک را داشتند بتوانند کار مجسمه سازی در قطع بزرگ را تجربه کنند.

حالا شما نتیجه کار را که ببینید متوجه می‌شوید درست است که متریال همه یکی است اما هیچ شباهتی میان کارها دیده نمی‌شود چرا که ایده و ذهن همه آنها با هم متفاوت است و کار من هدایت هر هنرجو بر اساس ایده و ذهن خودش بود.

عماد معتقد است کار آموزش مجسمه سازی در کشور ما نیاز به تحول دارد و این که اساتید این حرفه یا هر رشته دیگر هنری باید بدانند نمی‌توانند خودشان را در تعداد زیادی هنرجو تکثیر کنند.

او در این باره گفت: ایده آل آموزش از نظر من این است که اساتید در وهله نخست انسان را بشناسند و در مسیر آن بتوانند هر هنرجو را بر اساس ویژگی ها و استعداد و ذهنیتش بشناسد و بر اساس آن او را هدایت کند.

در واقع استاد باید بتواند هر هنرجو را بر اساس شخصیت خودش رشد دهد. در این صورت است که محصول هنری تنوع پیدا می‌کند و زبان هنر گسترش می‌یابد.

این هنرمند برجسته مجسمه سازی کشورمان همچنین معتقد است برگزاری سمپوزیوم و چنین کارگاه هایی که مانند سمپوزیومی کوچک عمل می‌کنند در عین حال که در شناساندن هنر به بازدید کننده ها کمک می‌کند، در بالا بردن تبحر مجسمه‌ سازی و گسترش زبان مجسمه سازی کمک شایان توجهی می‌کند.

او اظهار امیدواری می‌کند گالری های آموزشی در این بخش بیشتر فعال شوند.

کارگاه مجسمه سازی با چوب این روزها به همت گالری آریا برپا شده و این دومین تجربه کارگاهی مجسمه سازی این گالری به حساب می‌آید.

پیش از این اولین دوره این کارگاه ها با سنگ و توسط لوکا مارووینو مجسمه‌ساز ایتالیایی با هدف آشنایی هرچه بیشتر هنرمندان ایرانی در مجسمه‌سازی با سنگ، در کارخانه «سبا سنگ» برگزار شد.

در این پروژه بنیاد هنری ژوان با گالری همکاری دارد و کماکان سازمان زیباسازی تهران ابزار را در اختیارهنرجوها قرار داده است.

قرار است این آثار نیز همانند مجسمه های ساخته شده با سنگ در باغی کنار یکدیگر قرار بگیرند و علاقمندان بتوانند نمونه آثار ساخته شده در کارگاه ها را ببینند.

کد خبر 231023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز