همشهری آنلاین: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد ۲۲ درصد از استعمال کنندگان مواد مخدر مدرک لیسانس دارند، اظهار کرد: تحصیلات ۱۵ درصد دیگر از معتادان بالاتر از دیپلم است.

مواد مخدر

به گزارش ایسنا، بابک دین پرست در همایش بهبود یافتگان از اعتیاد اصفهان، با اشاره به اینکه 37 درصد معتادان کشور از اقشار تحصیل کرده هستند، اظهار کرد: طبق آمار سال 90 در کشور یک میلیون و 325 هزار معتاد وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار منتشر شده تا سال 2010 توسط سازمان‌های بین‌المللی، 230 میلیون نفر در جهان برای یک‌بار مواد مخدر مصرف کرده‌اند، افزود: اصفهان از نظر مصرف مواد مخدر در رتبه 19 کشور قرار دارد، اما متاسفانه آمار مرگ معتادان در اصفهان بالاست و باید پیشگیری‌های لازم برای آن انجام شود.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه سالانه 200 هزار نفر در دنیا به علت مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، گفت: 3056 نفر در سال 90 در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند.

دین پرست به تغییر قوانین برخورد با معتادان اشاره و عنوان کرد: در سال‌های نخست پیروزی انقلاب معتادان مجرم شناخته و از یک تا 12 ماه به زندان محکوم می‌شدند، اما در حال حاضر معتاد به عنوان بیمار شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 5232 مرکز درمان اعتیاد در کل کشور وجود دارد که از این تعداد 4647 مرکز غیردولتی هستند، خاطر نشان کرد: نخستین عامل غیرطبیعی مرگ در کشور تصادف‌های جاده‌ای است و پس از آن مصرف مخدر دومین علت مرگ در ایران است که خوشبختانه سال گذشته مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر حدود 15 درصد کاهش یافت.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه 3.9 درصد از معتادان کشور زن هستند،‌ تصریح کرد: اعتیاد بیشتر زنان ریشه در خانواده دارد و درمان آن‌ها یکی از مشکلات جدی در این بخش است.

دین پرست با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات سال جاری سالانه باید 25 هزار معتاد تحت پوشش سازمان فنی و حرفه ای کشور قرار گیرند، افزود: در حال حاضر بهبود یافتگان از اعتیاد در اولویت مسکن مهر قرار دارند.

وی به فعالیت‌های قابل توجه خیران اصفهانی نسبت به درمان اعتیاد اشاره کرد و گفت: اصفهان نخستین استانی است که اقدام به ساخت مرکز کاردرمانی را برای معتادان کرده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به همکاری آموزش و پرورش برای اجرای طرح مصون سازی دانش‌آموزان در معرض خطر اعتیاد، بیان کرد: برخورد منطقی با دانش آموزان معتاد و انجام برنامه ریزی برای درمان و آموزش این دانش‌آموزان و هم‌چنین حمایت از دانش‌آموزانی که والدین آن‌ها دستگیر و یا اعدام شده‌اند از اتفاقات مثبتی است که در سال جاری با همکاری آموزش و پرورش انجام شده است.

کد خبر 230752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز