یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی، از برگزاری جلسه معارفه شرکت ایراکو در بورس تهران برای عرضه سهام در روز چهارشنبه خبر داد.

اسماعیل غلامی، با اعلام این خبر افزود: مراحل آماده‌سازی سهام شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به پایان رسیده و روز چهارشنبه جلسه معرفی این شرکت با حضور فعالان بازار و سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود.

وی افزود: پس از جلسه معارفه نشستی با حضور سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی برای تعیین قیمت پایه و تاریخ دقیق عرضه مشخص می‌شود.

غلامی در مورد دیگر واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در ماه‌های آینده گفت: در دیگر واگذاری‌هایی که ظرف ماه‌های آینده انجام می‌شود سهام شرکت‌های سیمان بوشهر و فولاد خوزستان واگذار می‌شود ضمن این که عرضه سهام شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) نیز به بعد از برگزاری مجمع عمومی این شرکت موکول شد.

معاون آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی در ادامه تصریح کرد: بخشی از واگذاری‌های ما به دلیل آغاز فصل برگزاری  مجامع عمومی به تأخیر افتاده است.

غلامی در پاسخ به این پرسش که تکلیف واگذاری سهام نفتی چه زمانی مشخص می‌شود گفت: واگذاری سهام شرکت‌های نفتی منوط به نهایی شدن فهرست شرکت‌های قابل واگذاری این وزارت‌خانه است و نهایی شدن این فهرست نیز موکول به برگزاری جلسه وزیران نفت و اقتصاد است.

براساس این گزارش به رغم این که قرار بود، جلسه وزیران نفت و اقتصاد برای نهایی شدن این فهرست در اسفند ماه سال گذشته برگزار شود اما هنوز هیچ خبری در مورد زمان برگزاری این مجمع در دست نیست.

موارد قانونی

براساس قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور در مورد واگذاری‌ها، چنانچه وزارتخانه یا سازمانی در مورد سهام قابل واگذاری زیر مجموعه‌هایش اهمال و تأخیر داشته باشد وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز خواهد بود تا رأسا نسبت به تعیین فهرست شرکت‌های قابل واگذاری آن وزارتخانه اقدام کرده و در سقوط واگذاری‌های آن را به سازمان خصوصی‌سازی ارایه کند.

به این ترتیب چنانچه وزارت نفت ظرف روزهای آینده تکلیف این واگذاری‌ها را مشخص نکند باید منتظر واکنش و موضع‌گیری وزارت امور اقتصادی و دارایی در این مورد باشیم.

فولاد خوزستان روی رینگ فروش

همچنین همزمان با دیدار تعدادی از کارگزاران بورس برای ارزیابی شرکت فولاد خوزستان تنور بحث‌ها برای واگذاری سهام این شرکت داغ شد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در جمع کارگزاران بورس از پیش بینی سود 100 میلیارد تومانی این شرکت در سال 86 خبر داد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس، «عباس وردی نژاد» گفت: بر اساس بودجه‌بندی دولت در شهریور 85، سود پیش بینی شده امسال فولاد خوزستان معادل 50 میلیارد تومان است اما با توجه به سود 18 میلیارد تومانی شرکت در دو ماه نخست سال، پیش‌بینی می‌شود این رقم تا دو برابر افزایش یابد.

وی به زیان 20 میلیارد تومانی شرکت فولاد خوزستان در سال 80 اشاره کرد و اظهار داشت: اما سود این شرکت در سال‌های 81، 82 و 83 به ترتیب 50، 30 و 164 میلیارد رسید. 

وی خاطر نشان کرد: در صورت خصوصی شدن و خروج این شرکت از قوانین و مقررات دست و پاگیر دولتی، فولاد خوزستان توان تولید چهار میلیون تن در سال را با همین امکانات دارد.

تاکنون این شرکت به دلیل حمایت دولت از نوردسازان بخش خصوصی، اجازه ورود به این مقوله را نداشت اما در صورت خصوصی شدن و ورود به این عرصه، سود سرشاری عاید فولاد خوزستان می‌شود.

مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان آخرین ارزیابی دارایی‌های این شرکت را 1200 میلیارد تومان اعلام کرد.

معرفی ایرالکو

شرکت ایرالکو در کیلومتر 6 جاده اراک- تهران در همسایگی کارخانه‌های هپکو و آذراب واقع شده. این شرکت اولین و تنها تولید کننده آلومینیوم در ایران است که انواع شمش‌های مورد نیاز در صنعت الومنیوم کشور را تأمین می‌کند.

شرکت ایرالکو با ظرفیت تولید سالانه 45 هزار تن آلومینیوم در سال 1351 تأسیس شده است.

کد خبر 23065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز