ندا انتظامی: خبری از صدای مسافرها و کاروان‌هایی که آمده‌اند درکاروان‌سرای سعدالسلطنه خستگی راه را ازتن به در کنند، نیست.

سفر به دنیای کودکی

زمانی که سعدالسلطنه، حاکم وقت قزوین، در دوره‌ی قاجار دستور ساخت این کاروان‌سرا را به دلیل مراوده‌ی اقتصادی ایران با ترکیه و روسیه داد، هرگز فکر نمی کرد که روزی روزگاری این‌جا تبدیل به محل برگزاری «سومین جشنواره‌ی بین‌المللی بازی و اسباب‌بازی کودکان دیروز و امروز» بشود.

امروز صدا، صدای کودکان و نوجوانان است که به‌جای هیاهوی مسافرها سرای نگار سلطان، سرای سعدیه، چهارسوق بزرگ و کوچک و حیاط قهرمانی این کاروان‌سرا را پرکرده است. می‌توانید کودکان و نوجوانان امروز را ببینید که مشغول نقاشی هستند یا دارند با وسایل دوریختنی کاردستی می‌سازند. البته غرفه‌های تئاتر، پویانمایی و نمایشگاه عکس هم هست. اما سهم کودکان دیروز از این نمایشگاه کم نیست، دیدن عروسک‌های قدیمی، ماشین‌های پلیسی فلزی، تفنگ‌های چوبی و... برای مادران و پدران که یادآور اسباب‌بازی کودکی آن‌هاست؛ خاطره برانگیز است. کودکان دیروز و کودکان امروز از 13 تا 23 شهریور در کاروا‌ن‌سرای سعدالسلطنه دورهمی به دنیای کودکی سفر می‌کنند.

مسعود نصرتی، شهردار قزوین درباره‌ی انتخاب این مکان تاریخی گفت: «انتخاب کاروان‌سرای‌سعد‌السلطنه باعث معرفی این بافت تاریخی می‌شود، برای معرفی یک مکان تاریخی زمان زیادی باید صرف بشود، اما برگزاری یک جشنواره بهانه‌ی خوبی است که این معرفی صورت بگیرد.»

موزه‌ی تاریخ ادبیات کودکان کشور (حاصل پژوهش‌های 50 ساله‌ی پژوهشگران)، نمایش 70 اسباب بازی قدیمی و بازسازی شده در کنار اسباب بازی‌های قدیمی با قدمت 60 تا 70 سال، اجرا و آموزش 20 بازی بومی و محلی، اجرای نمایش‌های عروسکی باستانی کشور و حضور قصه‌گویانی از کشورهای خارجی، از برنامه‌های متنوع این جشنواره به‌شمار می‌آیند.

سعید وزیری‌نژاد، مدیر عامل سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قزوین به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «مدیر موزه‌ی اسباب بازی شانگهای و مدیر جشنواره‌ی بین‌المللی کویت و مسئولانی از کویت در جشنواره حضور دارند و از همه مهم‌تر حضور قصه‌گویانی از کشورهای کانادا، آذربایجان، هند، عراق و بوسنی است که با حضور مترجم برای کودکان و نوجوانان قصه می‌گویند.»

او درباره‌ی بخش موزه‌ای جشنواره می‌گوید: «در این بخش کتاب‌های درسی از زمان پهلوی تا حال حاضر به نمایش درآمده است.»

البته در این نمایشگاه یک بخش رایانه‌ای هم هست و نوجوانان می‌توانند در این بخش کلی بازی رایانه‌ای انجام دهند.

کد خبر 230573
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز