همشهری آنلاین: سرپرست وزارت علوم در پی انتشار خبر تنظیم صورت‌جلسه‌ای برای عزل فرهاد دانشجو، اعلام کرد که چنین صورت‌جلسه‌ای را نه دیده و نه امضاء‌ کرده است و این خبر اساسا کذب محض است.

توفیقی

به گزارش ایسنا، به دنبال انتشار اخبار ساختگی در خصوص تنظیم صورت‌جلسه‌ای برای عزل دکتر فرهاد دانشجو رییس دانشگاه آزاد و امضای آن صورت‌جلسه توسط دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم، روابط عمومی وزارت علوم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «دکتر توفیقی اعلام کرده است که چنین صورت جلسه‌ای را نه دیده و نه امضاء‌ کرده و این خبر اساسا کذب محض است.

همچنین احتمالا شتابزدگی ناشی از شوق جوسازی علیه وزارت علوم به اندازه‌ای بوده که سازندگان خبر فرصت نیافته‌اند با مطالعه اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی دریابند که تغییر رییس آن دانشگاه تابع ضوابط خاصی است و توسط هیات امنا ‌انجام می‌شود و وزیرعلوم نیز یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد است.»

در همین زمینه مهر نوشت: حمید میرزاده - عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد نیز به مهر اعلام کرد که چنین صورتجلسه ای از سوی هیأت امنا ارسال نشده است.

برخی از مسئولان دانشگاه آزاد طی اظهار نظری که شب گذشته داشته اند اعلام کردند که تغییر رئیس این دانشگاه تابع ضوابطی است.

بر این اساس، یادآور می شود طبق اساسنامه اصلاح شده دانشگاه آزاد که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسیده است، هیأت امنا می تواند رئیس دانشگاه را عزل کند.

در تبصره 2 ماده 10 اساسنامه دانشگاه آزاد به این موضوع اشاره شده است.

" ماده10ـ اعضاء هیأت امناء عبارتند از: 1ـ پنج نفر از اعضاء هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی. 2ـ چهار نفر از اعضای هیأت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها روحانی باشد. 3ـ وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها. 4ـ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی. 5 ـ رئیس دانشگاه (دبیر هیأت امناء). تبصره1ـ مدت عضویت هیأت امناء چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضاء یک نفر به ریاست هیأت انتخاب می‌شود. تبصره2ـ در صورت استعفاء هر یک از اعضاء هیأت امناء یا فوت یا برکناری یا ناتوانی و یا هر علت دیگر، جایگزین او طبق مقررات این اساسنامه و برای باقیمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد."

ماده12ـ وظایف و اختیارات هیئت امناء : الف) تصویب سازمان و تشکیلات دانشگاه و آئین‌نامه‌های مالی و اداری که از طرف رئیس دانشگاه پیشنهاد می‌شود. ب) تصویب بودجه دانشگاه و پیشنهاد طرحهای توسعه آن به وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. ج) تعیین خزانه‌دار دانشگاه و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش حسابهای بانکی به نام دانشگاه و حق برداشت از حساب‌های آن را دارند و تعیین حسابرس برای دانشگاه. د) تأیید و تصویب حساب‌ها و ترازنامه سالانه دانشگاه با توجه به گزارش حسابرسی و سپس تقدیم گزارش به وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. هـ) پیشنهاد رئیس دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدور حکم توسط رئیس هیئت امناء پس از تصویب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی. تبصره ـ هیئت امناء پس از رسمیت یافتن طبق این اساسنامه، ظرف مدت یک ماه فرد پیشنهادی برای احراز ریاست دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌نماید. و) عزل رئیس دانشگاه.

در حالی این اخبار منتشر شد که حجت الاسلام سید حسن خمینی - عضو هیأت امنا در آخرین همایش روسای واحدهای دانشگاه آزاد، تاکید کرد که فضای حاکم بر هیأت امنای این دانشگاه، فضایی پر از همدلی و صمیمیت است.

کد خبر 230378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز