همشهری آنلاین: ایران با شرکت‌های ساینوپک چین و یک شرکت سرشناس کره جنوبی به منظور اجرای طرح حدود ۱.۵ میلیارد دلاری طرح توسعه فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه نفت اصفهان برای افزایش ظرفیت تویلد بنزین و گازوئیل یورو ۴ و ۵ اروپا به توافق نهایی رسید.

به گزارش مهر، ایران و چین از حدود سه سال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی به منظور تامین منابع مالی از محل فاینانس و ساخت دو طرح عظیم پالایشگاهی را آغاز کردند.

از این رو قرار بود که طرح توسعه و بهینه سازی دو طرح بهینه سازی و توسعه پالایشگاه های نفت اصفهان و آبادان با فاینانس 2.6 میلیارد دلاری چینی ها عملیاتی شود.

فرهاد احمدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران هم فروردین ماه سالجاری در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح تثبیت پالایشگاه نفت آبادان گفته بود: بار مالی قرارداد 2 طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان به ارزش تقریبی حدود 2.6 میلیارد دلار با فاینانس 85 درصدی چینی‌ها تامین خواهد شد.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت طرح توسعه فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه نفت اصفهان از واگذاری این مگا پروژه نفتی به کنسرسیومی متشکل از شرکت‍‌های ساینوپک چین، یک شرکت سرشناس کره جنوبی و برخی از شرکت‌های پیمانکاری ایرانی خبر داده است.

همچنین در این طرح عظیم نفتی شرکت تکنیپ ایتالیا به عنوان مشاور طراحی بنیادی و برخی از شرکت‌های معتبر اروپایی همچون تاپسو، یو.او.پی، لینده، اکسنس تکنیپ کی.تی.آی به عنوان صاحبان دانش فنی معرفی شده اند.

به گزارش مهر، پیش بینی می‌شود در صورت تامین به موقع منابع مالی طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه نفت اصفهان تا دو سال آینده در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

کاهش سهم تولید نفت کوره و افزایش ظرفیت تولید فرآورده هایی همچون بنزین، گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا، ساخت و راه اندازی یک واحد پتروپالایشگاهی با ظرفیت تولید 7400 بشکه در روز پروپیلن، افزایش ظرفیت پالایش نفت به بیش از 360 هزار بشکه از مهمترین اهداف اجرای این طرح جدید پالایشگاهی است.

شرکت ساینوپک چین پیش از این در طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند امام خمینی هم سابقه مشارکت داشته است و این شرکت چینی در طرح توسعه برخی از میادین نفتی ایران هم فعال است.

از سوی دیگر پس از خروج کامل شرکت‌های کره جنوبی از طرح های نفت و گاز ایران همچون طرح شیرین سازی گاز فاز 6 تا 8 پارس جنوبی، با حضور در طرح توسعه پالایشگاه اصفهان، بار دیگر با وجود تحریم‌های خصمانه غرب به صنعت نفت ایران بازگشته است.

کد خبر 230333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز