چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

کرج: این روزها حقابه استان البرز به بحثی جدی تبدیل شده ‌ و مردم و مسئولان این استان معتقدند که حقابه آنها بسیار ناچیز است. از سوی دیگر سطح آب‌های زیرزمینی این استان نیز با مصرف بالای ناشی از افزایش جمعیت رو به افول گذاشته است.

نظرآباد نیز مانند سایر شهرستان‌های استان البرز در موضوع کمبود آب مستثنی نیست و شهروندان نظرآباد از داشتن آب نامطلوب گلایه دارند. مهدی امیری، رئیس اداره آب نظرآباد در این رابطه به ایسنا گفت: 25حلقه چاه موجود با آب دهی 450لیتر در ثانیه، آب شرب نظرآباد را تأمین می‌کنند اما در فصل گرما این میزان آب، جوابگوی نیازهای مصرفی شهر نیست. یکی از عواملی که افت فشار و گاهی قطعی آب را به همراه دارد، وجود پمپ‌های آب در منازل است و این در حالی است که بیشتر این پمپ‌ها به‌صورت غیراصولی نصب شده‌اند.

وی افزود: تنها گزینه تأمین آب برای شهروندان نظرآباد، منابع زیرزمینی است ولی باید به سمتی پیش رفت که مصرف را مدیریت‌ و از مصارف غیرضروری پیشگیری کرد. امیری با اشاره به بهره‌مند شدن نظرآباد از آب سد طالقان، خاطرنشان کرد: فعلاً با کمبود آب در شهرستان مواجه نیستیم ولی استفاده از آب طالقان نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌هایی نظیر ساخت تصفیه خانه است و از طرفی، تصمیم‌گیری در این مورد مربوط به مقامات بالاتر است.به گفته رئیس آبفای نظرآباد، 50تا 60درصد شبکه توزیع آبرسانی در این شهرستان اصلاح شده است و از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود. وی عنوان کرد: بافت زمین دشت نظرآباد حالت شنی و آبرفتی دارد. طبق مطالعات زمین شناسی که سال گذشته توسط سازمان زمین‌شناسی صورت گرفته، علت فرونشست چاه‌های نظرآباد بررسی ‌ و عمده علت، فرو نشست چاه‌ها بر اثر برداشت بی‌رویه آب‌های زیر سطحی گزارش شده است. به‌خاطر اینکه بافت زمین ماسه‌ای است، بعضی چاه‌ها، مستقیم به شبکه آبرسانی، متصل و مصرف‌کنندگان گاهی شاهد شن و ماسه نرم در آب هستند.

کد خبر 229766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز