گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: دانش‌آموزان و معلمان خیالشان راحت باشد؛ سال تحصیلی آینده هم مدارس پنجشنبه‌ها تعطیل هستند.

اموزش پرورش

همچنین تا آماده شدن زیرساخت‌ها، به‌جای هوشمندسازی مدارس، در هر مدرسه یک کلاس برای استفاده دانش‌آموزان به‌طور کامل هوشمند می‌شود.سرپرست وزارت آموزش و پرورش دیروز در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد: تعطیلی پنجشنبه مدارس در سال تحصیلی 93-92 اجرا می‌شود، البته گروهی برای بررسی نحوه فعال‌شدن مدارس در روزهای پنجشنبه تشکیل شده است. به گفته علی‌اصغر فانی، هر زمانی که نتایج مطالعات این گروه برای انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه و پرورشی در روزهای پنجشنبه مشخص شود، برای آگاهی مردم اعلام می‌شود ولی تا آن زمان مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل هستند.

هوشمندسازی یک کلاس در هر مدرسه

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه آیا موافق هوشمندسازی مدارس از جیب پدران و مادران دانش‌آموزان هستید درحالی‌که زیرساخت‌ها آماده نیست، گفت: با این روش موافق نیستم، براساس مطالعات تطبیقی که انجام داده‌ام، برخی کشورها از جهت سخت‌افزاری و برخی دیگر از جهت نرم‌افزاری وارد بحث هوشمندسازی مدارس شده‌اند و آنهایی که از جهت سخت‌افزاری وارد بحث هوشمندسازی شده‌اند، شکست خورده‌اند.

وی با بیان اینکه به‌شدت موافق هوشمندسازی مدارس هستم، تصریح کرد: هوشمندسازی مدارس نیاز به پیش‌شرط‌های مهمی دارد که آموزش و ایجاد مهارت به‌معنای ورزیدگی در بین معلمان برای استفاده از این ابزار از آن جمله است. فانی افزود: بنابراین توصیه می‌کنم به جای اینکه یک مدرسه هوشمند داشته باشیم، در هر مدرسه یک کلاس درس هوشمند شود و هر معلمی که آمادگی داشت، کلاس درس را آنجا برگزار کند، به‌تدریج این مهارت در بین معلمان توسعه پیدا می‌کند و ما همزمان می‌توانیم سخت‌افزار لازم را ایجاد کنیم و این مدل هیچ فشاری بر خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند.

پیش‌دبستانی بسیار مهم است

وی در پاسخ به پرسش دیگر همشهری درباره جایگاه دوره پیش‌دبستانی تأکید کرد: دوره پیش‌دبستانی یکی از بخش‌های بسیار مهم است که می‌تواند افت تحصیلی را به‌ویژه در مناطق محروم و دوزبانه کاهش دهد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: لازمه توسعه دوره پیش‌دبستانی تأمین منابع مالی است که آموزش و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند آن را تأمین کند ولی با توجه به بحث اقتصاد آموزش و پرورش که مدنظرمان است شاید با برخی صرفه‌جویی‌ها بتوانیم پیش‌دبستانی را توسعه دهیم.

مزایا و مشکلات 3-3-6

فانی با اشاره به مزایای نظام آموزشی 3-3-6 گفت: این نظام افزون بر اینکه مشکل سال چهارم متوسطه را حل می‌کند، هدایت تحصیلی را به پایان سال سوم دور اول متوسطه (نهم) منتقل می‌کند و طول آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را از2 به 3 سال افزایش می‌دهد و منجر به عدالت آموزشی می‌شود. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انتقاداتی نیز به اجرای نظام آموزشی 3-3-6 وارد است، افزود: یکی از مشکلات این نظام آغاز آن از سال ششم ابتدایی است، معتقدم این کار باید از پایه شروع و به پایان دوره متوسطه منتهی شود اما دوستان عجله کردند و پایه ششم سال گذشته اجرا شد.

وی اظهار کرد: پایه ششم ابتدایی که سال گذشته آغاز شد مبتنی بر یک دوره 5ساله بود و وقتی خواستیم نظام آموزشی 3-3-6 را اضافه کنیم، درباره کتاب‌های درسی با مشکل روبه‌رو شدیم. همچنین در تأمین نیروی انسانی برای ششم دبستان با شتابزدگی عمل شد و مشکلاتی به‌دنبال داشت که امسال هم با این مشکلات دست به گریبان هستیم.

فانی با بیان اینکه آن چیزی که اولویت‌ را مشخص می‌کند، مشکل است و مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش، نیروی انسانی است، اظهار کرد: نیروی انسانی خوب دیده نشده بود و چون پایه ششم یکباره اجرایی شد، مشکلاتی در کتاب‌ها، فضای آموزشی و تأمین نیروی انسانی وجود داشت که باید کتاب‌ها نیز بازنگری شود.

نباید دست در جیب مردم کنیم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در واکنش به دریافت پول اجباری به بهانه‌های مختلف در مدارس تصریح کرد: تصمیمات ما در آموزش و پرورش نباید به مردم فشار اقتصادی وارد کند، ما حق نداریم دست در جیب مردم کنیم. تصمیمات آموزش و پرورش باید طوری باشد که در بعد اقتصادی به مردم فشاری وارد نکند و تغییرات در حدی باشد که اضطراب در خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد نشود.

وی با اشاره به تأمین اعتبار سرانه مدارس، گفت: دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات موجود 50میلیارد تومان در اختیار ما قرار داده است که تا 20شهریورماه برای سرانه به مدیران مدارس ارسال می‌شود و امیدواریم مراحل بعدی سرانه هم پرداخت شود. سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر کاهش فرصت تحصیل دانش‌آموز بی‌بضاعت در مدارس دولتی عادی و تبدیل آنها به مدارس خاص و شهریه‌بگیر، گفت: تنوع مدارس از 2خاستگاه محتوایی، اعتباری و کمک‌های مردمی شکل گرفته است. به‌عنوان مثال مدارس هیأت امنایی با کمک‌های مردمی و مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان از خاستگاه محتوایی شکل گرفته است.

وی افزود: از هر ۱۰ هزار دانش‌آموز یک نفر تیزهوش است که این مدل یک مدل جهانی است، ولی تصمیم به توسعه مدارس استعدادهای درخشان هیچ سازگاری با نرم جهانی ندارد و جداسازی دانه‌درشت‌ها موجب بروز آثار سوء بی‌انگیزگی در بین دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی شده است. فانی تصریح کرد: جداسازی دانش‌آموزان همچنین تأثیرات سوئی نیز روی معلمان و مدیران مدارس دولتی عادی گذاشته است، از طرف دیگر سطح کیفی آموزش در این مدارس همچون گذشته نیست، البته منتظر نتایج مطالعاتی هستیم که در این‌باره در حال اجراست.

رتبه‌بندی معلمان نباید به سرعت و با تأکید انجام شود

سرپرست آموزش و پرورش درباره وضعیت رتبه‌بندی معلمان و همچنین ابلاغ آن در دولت گذشته از یک‌سو و تصویب‌نشدن نظام رتبه‌بندی در مجلس از سوی دیگر گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان یک دیدگاه مترقی است و معلمان باید همانند استادان دانشگاه رتبه‌بندی شوند و براساس آن حقوق و مزایا دریافت کنند.

فانی ادامه داد: یکی از تأکیدات من این است که رتبه‌بندی معلمان نباید با تأکید و سرعت انجام شود. مجلس کلیاتی از رتبه‌بندی را در دست بررسی دارد. ما نیز حمایت و پیگیری می‌کنیم و از آنها خواسته‌ایم که این کلیات را تصویب کنند اما باید بدانیم تصویب رتبه‌بندی با اجرای آن فاصله بسیار دارد. وی ادامه داد: کار اصلی برای نظام رتبه‌بندی تدوین آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان است. بحث دیگر نظام ارزیابی حرفه‌ای معلمان است که در برخی کشورها معلمان در سال 2 تا 3 بار ارزیابی می‌شوند و سپس رتبه لازم به آنها داده خواهد شد.

ایمن‌سازی‌ اردوهای دانش‌آموزی

فانی درباره فعالیت مدارس قرآنی و اردوهای دانش‌آموزان توضیح داد: ایمن‌سازی‌ اردوها ازجمله اردوی راهیان‌نور از نخستین دستورالعمل‌های ما از لحظه حضورم در آموزش و پرورش بود. در حوزه مدارس قرآنی نیز هدف اصلی ما روخوانی و روانخوانی و همچنین فهم صحیح از قرآن است.

کد خبر 229708
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز