همشهری آنلاین: سید محمد خاتمی، دبیر عالی‌ همایش‌ امام‌خمینی‌ و قلمرو دین‌ گفت‌:‌ در این‌ همایش‌ طرح‌ بحث‌ درباره‌ کرامت‌ انسان‌ از دیدگاه‌ امام‌خمینی‌ به‌ بسیاری‌ از پرسش‌های‌ کنونی جهان‌ در این‌ رابطه‌ پاسخ‌ خواهد گفت.

به‌ گزارش‌ واحد مرکزی خبر،‌ حجت‌الاسلام‌ سیدمحمد خاتمی‌ در نشست‌ خود با خبرنگاران‌ افزود:‌ موضوع‌ قلمرو دین‌ با رویکرد کرامت‌ انسانی‌ موضوع‌ جدیدی‌ نیست‌ و در سال‌های‌ اخیر به‌ویژه‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ که‌ منجر به‌ تشکیل‌ حکومت‌اسلامی‌ به‌ رهبری‌ یک‌ عالم‌ دینی‌ شد، ‌مطرح‌ شده‌است.

وی‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ انسان‌ موجود پیچیده‌ای‌است‌ که‌ نزول‌ کتاب‌های‌ آسمانی‌ و پیامبران‌ مختص‌ اوست‌ گفت:‌ در دنیای‌ مدرنیته‌ مبنای‌ نگاه‌ به‌ انسان‌ با آنچه‌ که‌ در ادیان‌ وجود دارد متفاوت‌ است‌.

خاتمی‌ تأکید کرد:‌ در ادیان‌ الهی‌ به‌ ویژه‌ در دین‌ اسلام‌، انسان‌ مورد توجه‌ است‌ به‌ طوری‌که‌ پس‌ از تشکیل‌ حکومت‌ اسلامی‌ نیز ‌ انسان‌ و تأمین‌ حقوق‌ انسانی‌، مورد توجه‌ قرار گرفت.

وی‌ گفت:‌ سند قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران، ‌مبانی‌ و چارچوب‌های‌ آن‌ درباره‌ کرامت‌ انسانی‌ نشان‌ از اهتمامی‌است‌ که‌ نظام‌ اسلامی‌ به‌ کرامت‌ انسانی‌ دارد.

حجت‌الاسلام‌ خاتمی‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ اجرای‌ احکام‌ اسلامی‌ تدریجی‌ بوده‌است‌، تصریح کرد:‌ از قوانین‌ انقلاب‌ اسلامی‌ درباره‌ زندگی‌ انسان‌ نمی‌توان‌ توقع اجرای‌ آنی‌ و یکجا داشت.

وی‌ گفت‌:‌ در پرداختن‌ به‌ کرامت‌ انسانی‌ از نگاه‌ امام‌خمینی‌ (‌ره)‌‌‌ باید زندگی‌ امام‌ را در دو برهه‌ زمانی‌ یکی‌ آستانه‌ تأسیس‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و دیگری‌ چند سال‌ آخر حیات‌ ایشان‌ بررسی‌ کنیم.

دبیر عالی‌ همایش‌ امام‌خمینی‌ و قلمرو دین‌، با اشاره‌ به‌ اینکه‌ اندیشه‌ امام‌ (‌ره)‌‌ می‌تواند به‌طور خاص‌ بررسی‌ شود، اضافه‌ کرد:‌ در زمینه‌ حکمت‌ معنوی‌ امام‌ در حکومت‌ اسلامی‌‌ مطالب‌ قابل‌ عرضه‌ای‌ وجود دارد که‌ در صورت‌ طرح‌‌ به‌ امام‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ ادای‌ دین‌ می‌شود.

سیدمحمد خاتمی‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ پس‌ از انقلاب‌ راه‌ طولانی‌ را برای‌ تحقق‌ اهداف‌ انقلاب‌ پیموده‌ایم‌، گفت:‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ هدف‌ اصلی‌ و آنچه‌ که‌ باید باشیم‌، نیز راه‌ طولانی‌ در پیش‌ داریم.

وی‌ تأکید کرد:‌ مهم‌ آن است‌ که‌ ابعاد و جهت‌گیری‌های‌ اسلام‌، ‌امام‌ و نظام‌ اسلامی‌ را از لحاظ نظری‌ و عملی‌ بشناسیم‌.

خاتمی‌ تصریح‌ کرد:‌ اسلام‌ امروز با دو موج‌ اسلام‌گریزی‌ و اسلام‌ستیزی‌ روبه‌روست‌ و باید در داخل‌ کشور با حرکت‌ در معیار قانون‌ اساسی‌ و اندیشه‌های‌ امام‌، و در خارج‌ از کشور نیز با معرفی‌ چهره‌ معتدل‌ و عاطفی‌ اسلام‌، تبلیغات و بسیج‌ جهانی‌ بر ضد اسلام‌ ناب‌ را خنثی‌ کنیم.

همایش‌ امام‌ خمینی‌ و قلمرو دین‌، از عصر جمعه‌‌ یازدهم‌ خرداد،‌ به‌ مدت‌ سه‌ روز تا یکشنبه‌ با حضور بیش‌ از ‌40‌ اندیشمند و متفکر خارجی‌ از ‌70‌ کشور اروپایی‌ و عربی‌ و ‌500‌ مهمان‌ داخلی‌ و خارجی‌ در تهران‌ برگزار می‌شود.

تاکنون‌ بیش‌ از ‌220‌مقاله‌، شامل‌ ‌40‌ مقاله‌ از اندیشمندان‌ خارجی‌، ‌10‌‌ مقاله‌ از اروپا و ‌30‌ مقاله‌ از آفریقا و کشورهای‌ عربی‌‌ و بقیه‌ مقالات‌ از متفکران‌ داخلی‌ به‌ دبیرخانه‌ همایش‌ رسیده‌است‌.

کد خبر 22927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز