شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: ۱۲۰خدمت شهرداری تهران الکترونیک شد.

ترافیک

این خبر را مهندس علی اصغر قائمی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به خبرنگار همشهری اعلام کرد. این خدمات به‌ترتیب در این بخش‌ها به مردم ارائه می‌شود: 20خدمت در حوزه اجتماعی و فرهنگی، 19خدمت در حوزه شهرسازی و معماری، 8خدمت در حوزه خدمات شهری، 47خدمت در حوزه توسعه مدیریت و هوشمندسازی، 2خدمت در حوزه ایمنی و مدیریت بحران و 24خدمت در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک. وی در ادامه برخی از مهم‌ترین خدمات و سامانه‌های الکترونیک شهرداری تهران را تشریح کرد.

به گفته وی پروژه رصدخانه شهری تهران یکی از بی‌نظیرترین اقدامات شهرداری تهران در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات است که از سوی مجامع بین‌المللی مورد توجه و تقدیر قرار گرفته است. مهندس علی اضعر قائمی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: رصدخانه شهری تهران محیطی است که این امکان را برای مدیران و تصمیم‌گیرندگان شهر تهران فراهم می‌آورد که کل شهر را به‌صورت یکپارچه ببینند، شرایط آن را درک کنند و سپس به درستی تصمیم بگیرند.

او افزود: این پروژه مورد توجه سازمان اسکان ملل متحد و سایر بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرارگرفته است.قائمی از تهیه اطلس کلانشهر تهران هم به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات شهرداری تهران نام برد و افزود: اطلس کلانشهر تهران که هم در نسخه فارسی و هم انگلیسی منتشر شده است مبتنی بر حجم قابل‌توجهی از اطلاعاتی است که در حوزه ‌آی‌تی شهرداری تهران به‌دست آمده است.

او گفت: یکی از بارزترین فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر انجام شده است، خدمات مربوط به حوزه شهرسازی و معماری است به‌طوری که به جرأت می‌توان ادعا کرد که بیش از 70درصد از مراجعات مستقیم مردم به شهرداری‌ها موضوعات مربوط به حوزه شهرسازی و معماری از قبیل گرفتن پروانه ساختمان، پایان‌کار، انواع پروانه‌ها و گواهینامه‌هاست که تمام این فرایند از بدو تشکیل پرونده تا انتهای مرحله صدور پروانه یا گواهی به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.قائمی گفت: برای تسهیل کار مردم در این حوزه‌ها، سیستم‌های هوشمند بر روند فعالیت‌ها حاکمیت کرده و سامانه جی‌آی اس گسترده‌ای، اطلاعات را به لحظه گردآوری می‌کند.

به‌عبارت بهتر، شهروندان تهرانی به‌طور مستقیم به جی‌آی‌اس دسترسی دارند و می‌توانند از محل ملک، نوع کاربری، میزان بارگذاری، حداکثر بنای مجاز و تعداد طبقات و سایر موارد به‌صورت هوشمند اطلاع یابند.او گفت: در حال حاضر این خدمات روی اینترنت قرار دارد و مردم می‌توانند به‌راحتی از این خدمات استفاده کنند علاوه بر این، شهروندانی نیز که به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند از خدمات دفاتر الکترونیک استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران همچنین در 8سال گذشته توانسته است به سیستم حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران نیز کمک کند به‌گونه‌ای که با بهره‌گیری از یک شبکه هوشمند که تمام تقاطع‌های شهر تهران را مدیریت می‌کند و یک شبکه نظارت تصویری که به‌طور دائم وضعیت شهر تهران را رصد می‌کند، مردم می‌توانند به‌طور آنلاین از وضعیت ترافیک شهری مطلع شوند. قائمی از سرویس یکپارچه پرداخت کرایه حمل‌ونقل که در مترو و اتوبوس‌های شهری ارائه می‌شود هم به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات شهرداری تهران در حوزه آی‌تی نام برد.

او فعالیت‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی را نیز مفید توصیف کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تمام 374محله شهر تهران دارای یک سایت مستقل هستند و مردم به‌طور مستقیم این سایت‌ها را مدیریت می‌کنند. قائمی با بیان اینکه حوزه آی‌تی شهرداری تهران به پروژه‌های عمرانی و کارهای زیر ساختی شهر تهران نیز خدمات ارائه داده است، گفت:

طرح‌های بزرگ اجرایی نظیر بزرگراه امام علی، بزرگراه طبقاتی صدر، تونل‌ها و سایر تقاطع‌های غیرمسطح متعدد ازجمله پروژه‌های عمرانی شهر است که طبعا نیاز به اطلاعات جی‌آی اس دقیق و نقشه‌برداری دارد که بر این اساس توانستیم شبکه بزرگ آرتی‌کی شهر تهران را ایجاد کنیم تا بدین‌ترتیب نقشه برداران بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.او افزود: علاوه براین، شهرداری تهران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز توانسته است گزارش‌ها و اطلاعات مالی و بودجه شهرداری تهران را هرساله برای اطلاع مردم روی سایت شهرداری تهران قرار دهد.

کد خبر 229254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز