شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجام عملیاتهای آفندی عراق در سال ۱۳۶۶ که تحت عنوان دفاع متحرک صورت گرفت مجموعاً بصورت پراکنده انجام شده و عمدتاً هدف از این عملیات مخالفت از تجمع و تمرکز نیروهای ایرانی بود.

پدافند

البته انتخاب مناطق و اهداف دیگر نیز از نظر طراحان حراتی دور نمانده وارد پشت صحنه نظامی و نبرد دو نیرو در خطوط درگیری موارد سیاسی فراوانی بوقوع پیوست که نهایتاً موجب تقویت فوق العاده یگانهای عراقی شد.

نمونه این تقویت استفاده از هلی برن نیرو توسط چهل فروند بالگرد در منطقه میمک (1366/5/2) بود که توان قابل ملاحظه ای از عراق را برای انجام حمله به پای کار آورد.

فشار دشمن در این عملیات به مدت هشت روز ادامه یافت و بار دیگر میمک شاهد ایثار و جلوه روحیه شهادت طلبی رزمندگان زن وزیر زمینی اسیر گرمایه که مردانه تا پای جان ایستادند و اگربه اجبار مواضعی را دشمن تخیر کرد در مقابل آن تلفات و ضایعات بسیار زیادی را متحمل شد.

در این عملیات نیروهای عراقی با استفاده از 7 تیپ پیاده کماندویی به مواضع نیروهای ایرانی که فقط توسط تیپ 40 سراب حفظ می‌شد،حمله کردند.

تصرف عارضه حساس میمک،به دست آوردن ابتکار عمل و بهره‌برداری سیاسی - نظامی،‌خنثی نمودن موفقیت‌های خودی از جمله اهداف دشمن بوده است.

پدافند

سه روز قبل از انجام این عملیات سرلشکر شهید جمشید جاویدان در منطقه سومار به شهادت رسید.

در نتیجه عملیات پدافندی میمک، علیرغم تمام تلاش‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان دلاور تیپ 40 سراب از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران،دشمن موفق شد فقط قسمت محدودی از ارتفاعات میمک را اشغال کند.

2500 کشته و 12 هزار مجروح و 102 نفر اسیر تلفات انسانی عراق بود. 18 دستگاه تانک، 9 دستگاه نفربر،11 عرابه توپ و کاتیوشا، 26 قبضه خمپاره‌ انداز و سقوط دو فروند هواپیما و شش فروند بالگرد از جمله ضایعات سنگین عراق به شمار می‌آمد.

منبع: روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش

کد خبر 229222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز