علی‌اصغر محمدی: این روزها هیاهوی زیادی درباره نوشت‌افزار و لوازم مصرفی دانش‌آموزان مانند کیف و کوله‌پشتی به راه افتاده است و اکنون پس از چند سال غفلت، مسئولان به حساسیت موضوع پی برده‌اند.

نوشت افزار

موضوع نوشت‌افزار و لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان مانند غنی‌کردن اوقات فراغت، در برهه‌‌ای از زمان به‌شدت در جامعه با هیاهوی زیادی مطرح می‌شود و پس از اندکی فروکش می‌کند و سال بعد مجددا داستان تکرار می‌شود.با مروری در بازار نوشت افزار می‌توان به جرأت گفت دست‌کم 80درصد کیف، کوله، مداد تراش و جامدادی، پاک کن و دفتر، دارای طرح‌ها و نقوش پر رنگ و لعابی غیر ایرانی هستند که به دلیل عوض شدن ذائقه‌ها از جذابیت زیادی برای دا‌نش‌آموزان به‌ویژه دوره‌های ابتدایی و راهنمایی(دوره اول متوسطه)برخوردارند.

تصاویر شخصیت‌های بازی‌های کامپیوتری و کارتون‌های خارجی به وفور دیده می‌شود و افزون بر دانش‌آموزان، نظر پدران و مادران را نیز به‌ سمت خود معطوف کرده است. تولید‌کنندگان نوشت‌افزار سعی کرده‌اند در طراحی محصولات ‌ کودکان و نوجوانان به سن و سلایق و تمایلات آنها توجه دقیق کنند.

غفلت مسئولان

اما در این سو، گویا مسئولان هنوز باور نکرده‌اند که بازار نوشت‌افزار کشورمان در اختیار برندها یا دست‌کم طرح‌ها و نقوش خارجی و غیر بومی است و آنها در این‌باره غلفت و کوتاهی کرده‌اند و هنوز هم معلوم نیست متولی نظارت بر امر تولید و عرضه نوشت‌افزار و کیف و کوله مورد نیاز دانش‌آموزان بر عهده چه سازمان یا نهادی است، اما آنچه مسلم است اینکه آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های تأثیر‌گذار در این‌باره است و سازمان‌های دیگری مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه دخیل هستند.

سال گذشته که این موضوع مطرح شد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی بنیاد نوشت افزار و اسباب بازی را به تصویب رساند که متأسفانه تاکنون چنین نهادی تشکیل نشده و موضوع به‌دست فراموشی سپرده شده است. به‌جای پیگیری برای اجرا شدن مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مسئولان آموزش وپرورش برای جبران کم‌کاری خود و دیگر مسئولان تنها راهکار را برخورد قهرآمیز و آمرانه با دانش‌آموزان می‌بینند درحالی‌که سال‌هاست این روش‌ها منسوخ شده است.

مقایسه طرح‌های ایرانی با خارجی

در بازار نیز مغازه داران و لوازم‌التحریر فروشان از اشتیاق زیادی که دانش‌آموزان به تهیه نوشت‌افزار با طرح‌های غربی دارند می‌گویند و معتقدند حتی اگر روی تولیدات ایرانی نیز طرح‌ها یا شخصیت‌های خارجی تبلیغ شده در تلویزیون نقش بسته باشد و با وجود گرانی، مشتری بیشتری دارد. تأسفبار اینکه ارائه‌کنندگان این محصولات می‌گویند: نوشت‌افزار و کیف و کوله‌پشتی ساده و بدون رنگ و لعاب خریداری ندارد و ما مجبور هستیم کالاهایی با طرح‌ها و تصاویر خارجی عرضه کنیم.

امسال چند گروه اقدام به عرضه نوشت‌افزار با طرح‌های ایرانی کرده‌اند که ‌یکی از آنها از شخصیت‌های شکرستان استفاده کرده که جذاب هم بوده است، بقیه هم باید به گونه‌ای باشد که نظر دانش‌آموزان را به محصولات خود جلب کنند. کافی است مسئولان و دست‌اندرکاران و افرادی که امسال در تلاش برای تولید نوشت‌افزار براساس سلیقه دانش‌آموزان هستند گذری به محل‌های عرضه نوشت‌افزار و کالاهای موردنیاز دانش‌آموزان داشته باشند و با عواملی که موجب جذابیت نوشت افزار خارجی شده آشنا شوند و آنها را در تولیدات خود لحاظ کنند.

در تولید نوشت‌افزار و وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان باید با استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران و با توجه به هویت ایرانی-اسلامی بجد بکوشیم و از هنرمندان رشته‌های مرتبط کمک بگیریم، ما دارای فرهنگ و تمدنی بسیار غنی هستیم و با اندکی عزم ملی، کار منطقی و برنامه‌ریزی شده و دوری از شتابزدگی، برخورد قهر‌آمیز و احساسی، می‌توانیم افزون بر معرفی فرهنگ، تمدن و مشاهیر ایرانی-اسلامی به فرزندان‌مان، مروج آنها باشیم.

کد خبر 229103
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز