همشهری‌آنلاین: سازمان عفو بین‌الملل از سازمان ملل به دلیل کوتاهی در تحقیق درباره آدم‌ربایی و قتل صرب‌های کوزوو پس از جنگ اواخر دهه ۹۰، انتقاد کرد.

kosovo war

 سازمان عفو‌بین‌الملل  گزارش داد نمایندگان سازمان ملل متحد که مامور تحقیق در این‌باره شده بودند، نتوانستند عدالت را برای خانواده‌های قربانیان به ارمغان بیاورند.

در حالی که آلبانیایی تبارهای کوزوو، قربانی اصلی جنگ بودند  گزارش این سازمان حقوق‌بشری به مواردی اشاره می کند که در پیگیری قتل یا آدم‌ربایی علیه صرب‌تبارهای کوزوو کوتاهی شده است.

در جریان جنگ کوزوو در اواخر دهه 90 میلادی حدود 10 هزار نفر جان خود را از دست دادند که اغلب آنها آلبانیایی‌تبار بودند.

اما صدها نفر از صرب تبارهای کوزوو هم پس از این جنگ ناپدید شدند که گفته می شود آلبانیایی‌تبارها به انتقام قربانیان خود آنها را ربوده اند.

در کل هزار و 700 نفر از قومیت‌های مختلف در این جنگ ناپدید شده‌اند.

بنا به گزارش بالکان این‌سایت،یکی از اعضای کمیته بررسی افراد کشته شده و ربوده شده در کوزوو می گوید:خوشحالم که جامعه جهانی آرام آرام می فهمد که آلبانیایی‌تبارها تنها قربانیان جنگ نبودند.

در سال 1999 میلادی، نیروهای ناتو به مدت سه ماه برای جلوگیری از ادامه کشتار آلبانیایی‌تبارهای جدایی‌طلب این منطقه، آن را بمباران کردند. پس از این که صرب‌ها مجبور به ترک منطقه شدند، نیروهای سازمان ملل متحد اداره آن را به عهده گرفتند.

 کوزوو در سال 2008 میلادی از صربستان اعلام استقلال کرد.بعد از خروج نیروهای سازمان ملل از این منطقه ، نیروهای اتحادیه اروپا در آنجا مستقر شدند.

کد خبر 228882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز