مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه سیاسی - آرش کارآزما: بعد از محمود احمدی‌نژاد که توانست انتصاب نخستین وزیر زن را به نام دولتش ثبت کند، حالا حسن روحانی هم می‌خواهد نخستین رئیس‌جمهوری باشد که مناصب مهم دیپلماتیک را به زنان می‌سپارد.

وزارت خارجه

او می‌خواهد برای نخستین بار یک سخنگوی زن برای وزارت امورخارجه معرفی کند و آنطور که عباس عراقچی می‌گوید، ظاهرا نخستین سفیر زن ایرانی پس از انقلاب هم در راه است.دولت روحانی که با شعار تشکیل وزارتخانه زنان بر سر کار آمده حالا قصد دارد به جای آن وعده محقق‌نشده، 2دیپلمات زن را در دستگاه دیپلماسی کشورمان به‌کار گیرد.

این البته به مشی روحانی هم نزدیک‌تر است؛ چرا که اگر در سال 88معرفی وزیر زن از سوی محمود احمدی‌نژاد مخالفت مراجع و روحانیون را در پی داشت، حضور یک سخنگوی زن در وزارتخانه احتمالا آنقدر‌ها هم حساسیت‌برانگیز نخواهد بود. البته درخصوص سفرای زن با این قطعیت نمی‌توان سخن گفت؛ زیرا برخلاف سخنگویی زنان، سفارت خانم‌ها در ایران امری مسبوق به سابقه است که از بعد از انقلاب به دلایلی متوقف شد. اگر پیش از انقلاب مهر‌انگیز دولتشاهی این امکان را داشت که از سال 1354تا 1357به‌مدت 3سال سفیر ایران در دانمارک باشد، بعد از انقلاب به دلایل متعدد ازجمله دشواری‌های ناشی از حفظ حجاب در ممالک خارجی این امکان را از زنان ایرانی گرفته بود.

با این حال سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سخنگوی جدید دستگاه دیپلماسی گفت: آقای ظریف علاقه‌مند بود که در 2سمت برای نخستین بار از خانم‌ها استفاده کند. یکی سخنگویی و دیگری سفارت. او افزود: نخستین سخنگوی زن و همچنین نخستین سفیر زن به‌زودی منصوب و مشغول به‌کار خواهند شد و این توفیقی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.پس از این اظهارات بود که گمانه‌زنی‌ها درخصوص گزینه‌های احتمالی تصدی این دو پست شدت گرفت.

خبرگزاری تسنیم بلافاصله سراغ معصومه ابتکار رفت که در طول دوران تسخیر لانه جاسوسی به‌دلیل تسلطش بر زبان انگلیسی به‌عنوان سخنگوی دانشجویان خط امام شناخته می‌شد. با این حال مسئول دفتر این عضو فعلی شورای شهر ضمن تأیید پیشنهاد به معصومه ابتکار به‌عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: وزیر امور خارجه اخیراً خانم ابتکار را دعوت کرده در مورد اینکه وی سفیر ایران در سازمان‌ملل یا سفیر ایران در ژنو شود یا اینکه معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه که سخنگویی وزارت خارجه هم شامل آن می‌شود را به‌عهده بگیرد، با وی صحبت‌ کرده است. اما ظاهرا وی به‌صورت کلی این پیشنهادها را نپذیرفت اما در عین حال تأکید کرد که حاضر است از ظرفیت خود به‌عنوان قهرمان زمین سازمان ملل متحد به وزیر محترم خارجه کمک کند، تا کشور از شرایط بحران بیرون بیاید.

الهه کولایی که دکتری روابط بین‌الملل دارد و در مجلس ششم عضو کمیسیون سیاست خارجی امنیت ملی و پیش از آن نیز مشاور اداره کل مطبوعات وزارت خارجه بود، گزینه دیگری بود که به سرعت ذهن رسانه‌ای‌ها را به‌خود متمایل کرد. با این حال خود کولایی در گفت‌وگو با تسنیم این موضوع را رد کرد. اما فارس خبر داد که براساس شنیده‌های جدید از وزارت امور خارجه مرضیه افخم که هم‌اکنون مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه است ازجمله گزینه‌های تصدی پست سخنگویی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم است. افخم ظاهرا مدیرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه در دوره وزارت کمال خرازی بوده و همین شانسش را برای تصدی این پست افزایش می‌دهد.

با این حال عباس عراقچی که فعلا تا تعیین سخنگوی جدید سمت سخنگویی وزارت امور خارجه را بر عهده دارد در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را نه تأیید می‌کند و نه تکذیب اما می‌گوید که به‌احتمال زیاد سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز مشخص خواهد شد.همچنین در مورد نخستین سفیر زن پس از انقلاب هم خبرگزاری مهر منصوره شریفی صدر را که هم‌اکنون مدیرکل امور بانوان وزارت امور خارجه است به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه معرفی کرده و مدعی شده که هنوز محل مأموریت شریفی‌صدر مشخص نشده است اما با توجه به سوابق کاری او که در شرق آسیا بوده احتمالا روانه اندونزی یا بنگلادش خواهد شد که دوره ماموریت سفرای آنها خاتمه یافته است.

شریفی صدر البته پیش‌تر هم به‌عنوان نخستین زن در مسئولیت کاردار در سفارت ایران در ژاپن منصوب شده بود. شنیده‌های ما حاکی از آن است که خانم زهرا پیشگاهی‌فرد که سابقه نمایندگی مجلس در دوره پنجم را در کارنامه خود دارد به‌زودی به‌عنوان سفیر ایران در نیوزلند معرفی خواهد شد.

او همچنین نخستین بانو در ایران است که توانست در رشته جغرافیای سیاسی، بالاترین مدرک دانشگاهی (دکتری) را دریافت کند. پیشگاهی فرد همچنین عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است که حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت یازدهم رهبری معنوی آن را بر عهده داشت.

کد خبر 228856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز