دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

دانشمندان و کارشناسان مدت‌هاست بر این باور هستند که تغییرات جوی و تشدید گرمای جهانی هوا عموما موجب افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها می‌شود اما نتایج مطالعات اخیر در یک پژوهشگاه دولتی آمریکا نشان داد که این پدیده‌های جوی ناشی از انتشار گاز دی‌اکسیدکربن بر اثر فعالیت‌های انسانی در واقع طی سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۰ میلادی منجر به کاهش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها شده است.

افت سطح آب اقیانوس ها


به‌گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی «رجیستر»، بنا بر اندازه‌گیری که اغلب از علائم جزر و مدی حاصل می‌شود، طی قرن بیستم سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها سالانه 1/77 میلی‌متر افزایش یافته است. از اوایل سال1990 میلادی، برای اندازه‌گیری سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها، از ماهواره نیز استفاده شد که حاکی از افزایش سالانه و مداوم 3میلی‌متری سطح آب دریاها تا سال2010 میلادی بوده است.

بنا به گزارشی که از سوی اداره ملی علوم آمریکا منتشر شده در یک دوره 18ماهه که از ابتدای سال 2010میلادی شروع می‌شود، سطح آب اقیانوس‌ها به طرز شگفت‌انگیزی یعنی حدود 7میلی‌متر کاهش یافته است. علاوه بر این، وقوع پدیده «لانینا» در سطح اقیانوس‌ها که طی آن آب اقیانوس آرام در قسمت مرکزی و شرقی سردتر از حالت طبیعی می‌شود، باعث حجم وسیعی بارش در قاره استرالیا شده و در نتیجه بارش باران در این قاره 300میلی‌متر بیش از میانگین می‌شود.

کد خبر 228559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز