گروه شهری: بر اساس برآوردهای انجام‌شده با بهره‌برداری از بزرگراه طبقاتی صدر سالانه شاهد ۱۴۵میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی خواهیم بود.

براساس گزارش شبیه‌سازی‌ ترافیکی بزرگراه طبقاتی صدر که توسط شرکت مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران طی سال‌های 1388و 1389انجام شده است، منافع اقتصادی بهره‌برداری از بزرگراه طبقاتی صدر در حدود 145میلیارد تومان برای هر سال است. بنابراین گزارش، بهره‌برداری از بزرگراه طبقاتی صدر علاوه بر افزایش 7درصدی سرعت تردد خودروها در سطح معابر منطقه‌یک، نسبت میزان تأخیر به کل زمان سفر را حدود 7.5 درصد کاهش می‌دهد.

همچنین اگر نتایج شبیه‌سازی‌ ترافیکی یادشده در مورد اثرات ترافیکی بزرگراه طبقاتی صدر را با رتبه‌بندی آماری وسایل نقلیه مورد استفاده در سفرهای درون‌شهری پایتخت و همچنین حداقل میزان مصرف سوخت آنها در نظر بگیریم، درمی‌یابیم که سود اقتصادی ناشی از کاهش زمان سفر و به تبع آن مصرف سوخت در این پروژه در حدود 70میلیارد تومان در سال است.

این گزارش می‌افزاید: محاسبه میزان منافع اقتصادی نخستین بزرگراه طبقاتی شهر تهران به همین جا خلاصه نمی‌شود زیرا واقعیت آن است که کاهش زمان سفر و به تبع آن صرفه‌جویی در وقت شهروندان نیز براساس حداقل حقوق مصوب سال‌جاری به ازای هر ساعت کار خدماتی(حدود 3200تومان در ساعت)، شاخصی کمی و قابل محاسبه است؛ بنابراین 64هزار ساعت صرفه‌جویی روزانه در وقت شهروندان قیمتی بیش از 202میلیون تومان دارد که در مقیاس سالانه به بیش از 74.9میلیارد تومان می‌رسد؛ رقمی که اگر با 70میلیارد تومان صرفه‌جویی مصرف سوخت جمع شود، نشان می‌دهد که منافع اقتصادی بهره‌برداری از بزرگراه طبقاتی صدر در حدود 145میلیارد تومان برای هر سال است.

کد خبر 228541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز