همشهری آنلاین: سازمان ملل می‌گوید شمار کودکان سوری که مجبور به فرار از وطن ویران‌شان شده‌اند روز جمعه ۲۳ اوت به یک میلیون نفر رسیده است، یعنی نیمی از همه آوارگان گریخته به خارج در نتیجه جنگی نشانه‌ای از پایان یافتن آن مشاهده نمی‌شود.

syrian refugees

به گزارش رویترز سازمان آوارگان سازمان ملل  (UNHCR) و بنیاد کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گویند دو میلیون کودک سوری دیگر درون کشور خودشان آواره شده‌اند و اغلب مورد حمله قرار می‌گیرند و از تحصیل محرومند.

یوکا برانت، معاون مدیرعامل یونیسف می‌گوید: اگر در نظر بگیریم که سال گذشته در همین زمان فقط 70000 کودک آواره سوری داشتیم و امروز این رقم به یک میلیون کودک رسیده است، اوج گرفتن بحران و مشکلاتی که کودکان با آن روبرو هستند، برای‌مان مشخص می‌شود."

این سازمان‌های وابسته به سازمان ملل می‌گویند رقم یک میلیون کودک آواره "شاخصی شرم‌آور" در جنگی دو ساله و نیمه است که دست کم جان 100 هزار نفر را گرفته است.

آنتونیو گوترس، کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل در یک کنفرانس خبری مشترک گفت خطر عظیمی از جانب "نسلی از دست‌رفته" از کودکان سوری وجود دارد، از جمله نوجوانانی که خشم‌شان برای جامعه و این منطقه "ّبسیار خطرناک" خواهد بود.

گوترس گفت کودکان سوری را که در ارودوگاه‌های آوارگان دیده است، پس از دیدن یا تحمل کردن خشونت‌های جنگ، دچار ناتوانی در سخن‌گفتن، آشفتگی در خواب، و شکل‌های "بسیار غریب" رفتار شده بودند.

او به وضعیت دختری سوری را در ارودگاه زعتری در اردن که 120 هزار آواره را در خود جای می‌‌دهد، اشاره کرد. "کودکی چهارساله را به یاد می‌آورم که با خانواده‌اش در چادری در زعتری زندگی می‌کرد. در طول 15 تا 20 دقیقه‌ای که با آنها بودم، او بی‌اراده با یک اسلحه اسباب‌بازی تیراندازی می‌کرد و هیچکس نمی‌توانست او را از این کار بازدارد."

UNHCR می‌گوید حدود 2 میلیون نفر از جمعیت سوریه به ترکیه، لبنان، عراق، اردن و شمال آفریقا گریخته‌اند. این آوارگان از جمله شامل 42000 کرد سوری هستند که هفته گذشته به کردستان عراق گریختند تا از جنگ و خشونت فرقه‌ای در شمال سوریه در امان بمانند.
گوترز گفت: "این هجوم آوارگان به مشکلی ساختاری برای اقتصادها و جوامع کشورهای همسایه بدل شده است."

کد خبر 228388
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز