مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در سال‌های گذشته روند کاهشی داشته و در سال ۱۳۹۱به ۱۹هزار و ۸۹نفر رسید، اما همچنان عابران‌پیاده و به‌ویژه سالمندان و خردسالان بخش زیادی از این مرگ‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند.

بسیاری از این مرگ‌ومیرها به‌خاطر گذر عابران پیاده از محل‌های غیرخط‌کشی و بدتر از آن ناامن‌شدن گذرگاه‌های عابر پیاده یا همان خط‌کشی عابران پیاده است.میزان این ناامنی چنان است که پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از دیروز طرح تشدید برخورد با تجاوز به گذرگاه عابر پیاده را آغاز کرده است.

از 4371عابرپیاده‌ای که در سال 1391جان خود را از دست دادند، 2365نفر آنان سالمند و خردسالند که12.4درصد کل تلفات رانندگی این سال را تشکیل می‌دهند.در بهار امسال هم از 4523نفری که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، 979نفر معادل 21.6درصد آنها عابر پیاده بودند. 56.2درصد از 979نفر عابرپیاده متوفی 3ماهه اول امسال را سالمندان و خردسالان (550 نفر) تشکیل می‌دهند که این رقم در مقایسه با ‌مدت زمان مشابه سال قبل (1101نفر) با کاهش 11.1درصدی مواجه بود.

در رده‌های سنی دیگر مرگ‌های عابران‌پیاده به‌ترتیب 50تا 59ساله‌ها با 11.5درصد، 40تا 49ساله‌ها با 9.2درصد، 30تا 39ساله‌ها با 8.7درصد و 20تا 29ساله‌ها با 8.5درصد قرار دارند. در بهار امسال، استان‌های تهران با 136نفر معادل 43.7درصد، مازندران با 68نفر معادل 32.1درصد و گیلان با 46نفر معادل 26.3درصد بیشترین مرگ‌های عابر پیاده را نسبت به کل کشته‌های حوادث رانندگی کشور داشته‌اند.

براساس تحقیقی توسط دانشگاه ایالت ویسکانسین در آمریکا، تصادفات رانندگی علت اصلی و فاکتور مهم در مرگ‌ومیر نیمی از کودکان در اکثر نقاط دنیا محسوب می‌شود.گروه تحقیقاتی دانشکده پزشکی میلواکی در ایالت ویسکانسین در ایالات متحده آمریکا طی یک پژوهش 10ساله به این نتیجه دست یافت‌ که 85درصد مرگ‌ومیر کودکان در دنیا به‌دلیل وقوع تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.
در گزارش این گروه تحقیقاتی آمده است:

نبستن کمربند ایمنی در صندلی‌های عقب خودروها، نبود صندلی‌های ایمن برای نوزادان و آزاد بودن کودک حین حرکت خودرو درون آن، علت اصلی مرگ‌ومیر بالای کودکان و نوزادان در زمان وقوع تصادفات رانندگی به شمار می‌رود.یکی از نکاتی که در گزارش این گروه تحقیقاتی به آن اشاره شده، این موضوع است که باید طرز استفاده و چگونگی نصب کمربند ایمنی را به کودکان آموخت؛ چراکه مشاهده شده است کودکانی که در زمان وقوع تصادفات رانندگی کمربند ایمنی را بسته بودند، 65درصد شانس زندگی‌شان بیش از سایرین بود.

همچنین در این گزارش ذکر شده است که کودکان بزرگسال کمتر علاقه به بستن کمربند دارند؛ چراکه آن را یک وسیله اضافی می‌دانند، به همین دلیل باید در مهدهای کودک و مدارس به کودکان در مورد مزایای استفاده از کمربند ایمنی خودروها آموزش لازم داده شود.

این گزارش با توجه به افزایش 2برابری میزان تلفات حوادث رانندگی در سالمندان نسبت به جمعیت کشور یادآور شد: با توجه به روند رو به رشد حوادث رانندگی در افراد مسن در سال‌های اخیر لزوم توجه به این مسئله و انجام مطالعات بیشتر جهت تبیین ابعاد مشکل و راه‌حل‌های اجرایی ضروری به‌نظر‌می‌رسد.

از سوی دیگر، توسعه کمی و کیفی پژوهش‌های هدفمند در راستای ارتقای ایمنی حمل‌ونقل سالمندان، ارتقای ایمنی عابران پیاده سالمند، بهبود وضعیت استفاده از کمربند ایمنی، بهبود رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سالمندان، ارتقای وضعیت ایمنی شبکه راه‌ها و ارتقای ایمنی دسترسی به شبکه راه‌ها در کاهش این نوع حوادث رانندگی مؤثر است.

کد خبر 228368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز