جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: ششمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق رضوی و دومین کنگره پرستاری بیماری‌های قلبی، به‌طور همزمان طی روزهای چهارشنبه تا جمعه گذشته با پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی مشهد برگزار شد.

جراحی

دکتر سعید عبدالحسینی رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی گفت: در این همایش 700فوق‌تخصص داخلی و خارجی از اساتید برجسته ایران و جهان، آخرین دستاوردهای روز در زمینه جراحی قلب و عروق را بررسی کردند.در این کنگره روش جدید جراحی «آیزن منگر» (جراحی همزمان قلب و ریه) توسط پروفسور باتیستا انجام و حین عمل به سؤالات دانشجویان پزشکی پاسخ داده شد.

در این روش نیازی به تعویض قلب و ریه نیست و خوشبختانه از مرگ‌ومیرها و عوارضی که معمولا در روش تعویض پیش می‌آمد جلو‌گیری خواهد شد و دیگر شاهد این موارد نخواهیم بود. این نوع جراحی در حالت عادی بسیار سنگین بوده، ۴۰ درصد مرگ‌ومیر دارد که از هر ۱۰ نفر در دنیا ۴ نفر زیر این نوع عمل جان خود را از دست می‌دهند که در روش جدید میزان مرگ‌ومیر و ازکارافتادگی بعد از عمل به‌طور چشمگیری کاهش یافته و هزینه کمتری برای بیمار در پی دارد. به گفته عبدالحسینی با راه‌اندازی و رایج شدن این روش در کشور از اعزام بیماران به خارج از کشور جلوگیری خواهد شد.

همچنین در این کنگره روش ابداعی جراحی عروق و پاکسازی رگ‌ها توسط جراحان کشور برای نخستین بار به‌صورت زنده اجرا شد. 3 بخش بررسی درمان آیزنبرگ که از ظرافت‌های عملی جراحی است، پاک کردن رگ‌های کرونر با شیوه‌های جدید و ترمیم دریچه میترال بدون استفاده از وسایل گران قیمت، در این کنگره ارائه شد. همچنین بررسی آخرین دستاوردهای علمی درخصوص درمان‌های جدید فشار خون، تعویض دریچه آئورت و میترال و به‌کارگیری درمان‌های جدید درخصوص بیماری‌های قلبی مادرزادی با استفاده از سلول‌های بنیادی ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره از کنگره بین‌المللی قلب و عروق بود.

42مهمان خارجی از کشورهای مختلف جهان ازجمله آلمان، انگلستان، آمریکا، هندوستان، ازبکستان، ترکیه، یونان، کانادا، نیوزیلند، برزیل، عربستان، اسپانیا، کره، سوریه، رومانی، هلند، چین و افغانستان در این کنگره حضور داشتند. در مراسم آغازین کنگره، پیام دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط دکتر محمدحسین نیکنام مشاور وزیر قرائت شد. دکتر محمود تابنده، رئیس بیمارستان کوثر شیراز در این کنگره اظهار داشت: یک درصد از جوانان به بیماری مادرزادی قلبی مبتلا هستند. این بیماری خیلی شایع نیست و درصد بسیار کمی یعنی از هر 8هزار نفر 103 نفر دچار بیماری مادرزادی رگ‌های قلب هستند ولی این بیماری به‌دلیل ناشناخته بودن از اهمیت خاصی برخوردار است. این بیماری سبب بروز ناگهانی عوارض قلبی و مرگ ناگهانی می‌شود.

دکتر محمد علی نفیسی رئیسی بخش بیمارستان پرنس جورج واشنگتن نیز در این کنگره گفت: بیماری‌های قلبی در ایران در حال افزایش است ولی نباید هزینه زیادی را صرف بیمارستان کنیم بلکه باید تغذیه خود را به گذشته برگردانیم تا زندگی سالمی داشته باشیم، باید از خوردن غذاهای فست فودی دست‌برداریم، کشیدن سیگار را باید حرام اعلام کنیم زیرا اینها 2عامل اصلی در بروز بیماری‌های قلبی هستند. وی در پایان اضافه کرد:داشتن جراحان خوب در کشور دلیل آن نیست که بیماران بیشتری داشته باشیم بلکه باید از تعداد بیماران کم کنیم و بر داشته‌های خود بیفزاییم.

دکتر یوسف‌نیا رئیس انجمن جراحان قلب ایران هم در این همایش، برگزاری کنگره بین‌المللی قلب و عروق رضوی را گام مؤثری در ارتقای علمی درمان‌ بیمار‌های قلبی و عروقی برشمرد.دکتر فریدون نوحی رئیس انجمن قلب و عروق ایران هم گفت: در سال‌های گذشته، توجه این کنگره بیشتر روی جراحی و تخصص قلب بود، درحالی‌که علاوه بر جراحی قلب، باید به موارد مربوط به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و همینطور مراقبت‌های قبل و بعد از بیماری توجه ویژه شود. به همین منظور، امسال ششمین کنگره قلب و عروق همراه با دومین کنگره پرستاری بیماری‌های قلبی برگزارشد.

دکتر سعید عبدالحسینی، رئیس ششمین کنگره قلب و عروق مشهد از امضای تفاهمنامه با اساتید و جراحان اروپایی خبر داد و گفت: امروز به لطف خدا توانستیم تفاهمنامه‌ای ر ابا جراحان اروپایی به امضا برسانیم که می‌تواند بستر و شرایط بهتر در جهت درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و مهم‌تر از آن بحث هزینه درما ن را فراهم کند. از نتایج مهم این قرارداد می‌شود به این نکته اشاره داشت که ما دیگر نیازی به اعزام افراد به خارج ازکشور برای آموزش‌های روزدنیا نداریم.

کد خبر 228197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز