همشهری‌آنلاین: مراسم تقدیر از خبرگزاری ها و خبرنگاران حوزه نسخ خطی، 1 خرداد ماه، در محل کتابخانه مجلس برگزار شد

به گزارش محسن ظهوری از خبرگزاری میراث فرهنگی؛ در این مراسم "سیدمحمدعلی احمدی ابهری" رئیس کتابخانه مجلس، "یونس شکرخواه" و "سید فرید قاسمی" از روزنامه نگاران برجسته و با سابقه عرصه روزنامه نگاری حضور داشتند.
"ابهری" در ابتدای این مراسم درباره نبود فرهنگ سازی در زمینه نسخ خطی گفت:« متأسفانه مردم ارزش واقعی نسخ خطی را نمی دانند. یا به آن به چشم شیء موزه ای نگاه می کنند و آن قدر به آن توجه می کنند که از دسترس دور نگاهش می دارند و از مبحث علمی خارجش می کنند. یا به آن بی توجهی می کنند تا در زیرزمین ها دچار آفت شود و از بین برود.»
رئیس کتابخانه مجلس در ادامه به برگزاری کارگاه آموزشی نسخ خطی در دی ماه سال 85 اشاره کرد و گفت:« هدف کارگاه آموزشی، ایجاد فرهنگ نحوه رفتار با نسخ خطی از طریق خبرگزاری ها و خبرنگاران بود. ما به نتایج این کارگاه آموزشی بسیار امیدوار هستیم. در 3 ماهی که مورد داوری ما قرار گرفت، مطمئنأ انتظار نتایجی را نداشتیم، ولی با اهدای جوایز، به صورت سمبولیک این موضوع را که پیگیر آن کارگاه هستیم را تاکید می کنیم.»
"سیدمحمدعلی احمدی ابهری" در خصوص اهدای جوایز به خبرگزاری ها و خبرنگاران برگزیده گفت:« در ابتدا قرار بر این بود تا به یک خبرنگار پرکار در این زمینه جایزه ای اهدا کنیم. بعدها مشاورین کتابخانه و هیئت داوران پیشنهاد کردند که به یک خبرگزاری و خبرنگاری که همیشه در این حوزه فعال بوده اند نیز جوایزی اهدا کنیم.»
پیش تر کتابخانه مجلس در 28 دی ماه 1385 کارگاه آموزشی فرهنگ سازی در حوزه نسخ خطی را برای خبرنگاران برگزار کرده بود که در آن کارگاه قرار بر این شد تا خبرنگاران برتر این حوزه معرفی و از آنها قدردانی شود. کتابخانه مجلس نیز در اولین اقدام، از زمان برگزاری کارگاه آموزشی، تاریخ 3 ماهه ای را درنظر گرفت و در این مدت زمانی، عملکرد خبرنگاران این حوزه را به داوری گذاشت.     
در ادامه این مراسم "یونس شکرخواه" در زمینه ارزش و اهمیت نسخ خطی گفت:« توجه به نسخ خطی، توجه به تاریخ و هویت انسان و از نیاز های این زمانه است. ما با خبررسانی درست می توانیم به جای نگهداری صرف از نسخ خطی و ابنیه تاریخی، آن ها را زنده نگه داریم. ما باید هدف را پیدا کنیم و موضوع را از یک کنش صرف به هدف تبدیل کنیم.»
وی کهکشان شفاهی، کهکشان گوتنبرگی و کهکشان دیجیتالی را سه عرصه کلامی نوشتاری بشر عنوان کرد و گفت:« در دوران شفاهی چیزی نوشته نمی شد و سینه به سینه نقل می شد. در دوران گوتنبرگی یا چاپی فاصله ها از بین رفت و قدرت تکثیرسازی حاکم شد. چاپ تهدیدی برای فردیت شد و انبوه سازی به وجود آورد. حالا هم با عصر دیجیتالی، چاپ در حال رفتن است. نسخ خطی فاصله میان عرصه شفاهی و عرصه چاپی است و از این نظر بسیار حائز اهمیت است. من مطمئنم که آوردن نسخ خطی در فضای وب و حتی در مدارس فرصت بزرگی برای پیشرفت است. نسخ خطی را باید به زمان حال آورد و به آن نگاه دوباره کرد.»
"شکرخواه" در ادامه درباره خبرنگاری در این حوزه توضیح داد:« سواد رسانه ای باید افزایش پیدا کند و خبرنگاران حتی اصطلاحات این حوزه را یاد بگیرند. باید نحوه برخورد و روایت با این موضوع را پیدا کرد و از آن به درستی استفاده کرد. فرصت عجیبی در حوزه است و این آمادگی در ایران وجود دارد. روزنامه نگاران این حوزه نباید به کم بودن تعداد خود فکر کنند. امروزه می توان با تعداد اندک هم صدای خود را به گوش همه رساند.»
"سید فرید قاسمی" نیز در ادامه این مراسم درباره کار خبری در حوزه نسخ خطی گفت:« روزنامه نگاری تخصصی مرحله بلوغ روزنامه نگاری است. با گذر از تخصص روزنامه نگاری به روزنامه نگاری تخصصی می رسیم. باید خوشحال بود که بعد از یک دهه از رونق گرفتن خبرهای کتاب، صحبت بر سر خبرنگاران حوزه نسخ خطی است.»
وی با بیان این که بدون جنجال سازی و ایجاد تنش های بی دلیل می توان این حوزه را خبرساز کرد، گفت:« خبرنگار نسخ خطی، خبرنگاری است که ایستگاه های حوزه خبرنگاری را پشت سر گذاشته و خواسته در کارش تخصصی عمل کند و یکی از شاخه های خبر کتاب را به عنوان اصل قرار دهد. باید بداند که جریان نسخ خطی فقط چاپ و نشر نیست و سوژه های فراوانی در این حوزه وجود دارد. باید سطح مصححان را بر اساس شایستگی شان بشناسد و بتواند تصحیح خوب و بد را تا حدودی از هم تمیز دهد. باید بتواند موضوعات اصلی و فرعی این حوزه را طبقه بندی کند. تهران را کانون نسخ خطی نداند، چون بسیاری از نسخ خطی در شهرها و روستاها است.»
پایان مراسم اهدای جوایز به خبرگزاری ها و خبرنگاران برتر این حوزه بود. خبر گزاری میراث فرهنگی با تاکید بر سایت کتاب این خبرگزاری به عنوان خبرگزاری برتر شناخته شد و لوح تقدیری به زهرا حاج محمدی اهدا شد. سید مسعود لواسانی از خبرگزاری مهر به عنوان خبرنگاری که همیشه در این حوزه فعال بوده و مهبود مهرنوش از خبرگزاری میراث فرهنگی به عنوان خبرنگار پرکار در سه ماهه مدنظر کتابخانه مورد تقدیر قرار گرفتند.
هیئت داوران این جوایز متشکل از یونس شکرخواه، سید فرید قاسمی و کوروش نوروزمرادی بود.
کد خبر 22809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز