حالا فصل عروسک‌هاست. فصل نمایش عروسک‌های سخن‌گو، عروسک‌هایی که حرف می‌زنند و شخصیت دارند. مرحله‌ی کشوری پانزدهمین جشنواره‌ی عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از امروز، ۳۱ مرداد تا شنبه، ۲ شهریور در اراک (استان مرکزی) برگزار می‌شود.

گوش کنید، صدای عروسک‌ها می‌آید

به گزارش هفته‌نامه‌ی دوچرخه، امسال از 21 نمایش راه‌یافته به مرحله‌ی پایانی، همه‌ی کارهای هشت نمایش را اعضای نوجوان مراکز کانون برعهده دارند.

سیدصادق رضایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم با اشاره به گروهی و تیمی بودن کار نمایش عروسکی و گرایش بچه‌ها به این نوع کار، تأکید می‌کند که: «در کانون کارهای پشت صحنه بیش‌تر از اجرای یک اثر نمایشی اهمیت دارد، چون اهمیت کار گروهی در ساخت و تولید عروسک‌ها، صدای کاراکترهای نمایشی، طراحی نور و دکور و سرودن اشعار نمود پیدا می‌کند.»

حسین مؤذن، دبیر پانزدهمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون،‌ نیز در گفت‌وگو با دوچرخه، ضمن یادآوری این که 417 گروه در مرحله‌ی استانی (در 31 استان کشور) شرکت کرده بودند، اضافه می‌کند: «از میان آن‌ها 56 گروه به مرحله‌ی بعدی (منطقه‌ای) راه یافتند. این مرحله‌ در چهار منطقه‌ی کشور (خراسان جنوبی، اردبیل، فارس و کهگیلویه و بویراحمد) برگزار شد و 12 گروه به مرحله‌ی کشوری جشنواره رسیدند.»

به گفته‌ی مؤذن، از 12 گروه راه یافته به مرحله‌ی نهایی، چهار گروه‌ نمایش‌هایی ارائه می‌کنند که توسط مربیان کانون تهیه شده‌اند و هشت گروه هم از خود نوجوانان و اعضای کانون انتخاب شده‌اند تا در این مرحله نمایش‌های خود را اجرا کنند.

دبیر جشنواره‌ی عروسکی کانون می‌گوید: «امسال نخستین باری است که درجشنواره، گروه‌های اعضا و مربیان جدا از هم قرار می‌گیرند و در بخش اعضا، دانش‌آموزان بدون دخالت مربیان کار ساخت دکور، تهیه‌ی متن و اجرا را به‌عهده دارند.»

دبیر جشنواره، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی سرنوشت این نمایش‌ها بعد از جشنواره می‌گوید: «نمایش‌های چهار گروه مربیان بعد از درجه‌بندی در چهار رده‌ی الف، ب، ج و د، در شهرهای خود به اجرا در می‌آیند و گروه‌های اعضای کانون هم کارهایشان ضبط و در لوح فشرده (سی‌دی) در مراکز کانون عرضه خواهند شد.»

 مؤذن درباره‌ی حضور گروه‌های شهرستانی در این جشنواره می‌گوید: «امسال در جشنواره گروه‌ها بیش‌تر از شهرستان‌ها راه پیدا کرده‌اند. حقیقت این است کسانی که در تهران به‌سر می‌برند از امکانات بیش‌تری برخوردارند و گروه‌های شهرستانی با محدودیت‌هایی که دارند و با کمبود امکانات تلاش‌هایشان ستودنی است.

«دوستی باور نکردنی» از خراسان جنوبی، «به دنبال فلک» از چهارمحال و بختیاری، «سنگ‌ها بی‌گناهند» و «موری‌ها و تاتاری» هر دو از آذربایجان غربی، «خاله سوسکه» از اردبیل، «گرگ قصه‌ها» از تهران، «بزک جنگلی شاه» از سیستان و بلوچستان و «پرپروک» از کردستان هشت اثر برگزیده‌ی اعضا هستند که در این مرحله با هم رقابت‌ می‌کنند.

 موذن به بخش مربیان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در بخش مربیان کانون هم نمایش‌های «گرگ‌نامه» از کردستان، «پرنده‌های قالی» از اردبیل، «مرغک بودن» از آذربایجان غربی و «یخی که عاشق خورشید شد» از چهار محال و بختیاری به اجرا در می‌آیند.»

دبیر جشنواره‌ی عروسکی درباره‌ی تأثیر نمایش می‌گوید: «نمایش یک مدیوم بسیار قوی است و نوعی درس زندگی برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. این‌که کودکان و نوجوانان با گروه سفر و زندگی و معاشرت کنند و به شهری دیگر بروند، خودش تجربه‌ی بی‌نظیری به‌شمار می‌آید.»

کد خبر 228043
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز